Eerste daagjes in het weeshuis - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu Eerste daagjes in het weeshuis - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

Eerste daagjes in het weeshuis

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

19 December 2013 | Ghana, Tamale

Hoi lieve lezerdjes,

Tjonge jonge wat gaat de tijd snel, ik zit hier nu gewoon al anderhalve maand, dat betekend dat ik al bijna op de helft zit!!! Ik wil niet naar huiss!!! Al heeft al die luxe stiekem toch ook wel wat!

Deze week ben ik begonnen in het weeshuis! Maandag moesten we ergens een contract ondertekenen, maar dat ging weer lekker op z’n Ghanees… Maandag werd een dagje niks doen, en dinsdag hebben we het contract ondertekend!
Vervolgens zijn we meteen doorgegaan naar het weeshuis. Ik moet zeggen dat ik het nog mee vond vallen, wat ik van verhalen hoorde klonk toch erger. De kinderen hadden gewoon de hoognodige spullen. Ze krijgen eten, hebben een bedje, kleren en luiers en er is altijd iemand aanwezig die een oogje in het zeil houdt. Het is alleen sneu dat ze geen speelgoed hebben. Maar daardoor zijn ze wel met alle kleine dingetjes blij. Of het nou een plastic flesje, een stukje verscheurd papier of een klein kapot balletje is, ze kunnen er urenlang mee spelen. Wat zijn we in Nederland ook allemaal verwend denk ik dan weer. Als je zo’n kind mee neemt naar de intertoys weet ie echt niet wat ie ziet!!

Vandaag was ik ook in het weeshuis, en ze hadden iets wat ik echt nooit had verwacht!! Ze hebben gewoon een televisie kamer. Alle kinderen op de grond, tv aan, filmpje erin, en hoppaaaa, zo zijn ze toch weer eventjes rustig. Helaas gingen ze al sneel weer rond rennen en druk doen, maar sommige waren aandachtig aan het kijken. Zo tussendoor nog wat luiertjes verschoond en de kleintjes de fles gegeven. Al met al vond ik het heel leuk! De kinderen waren heel lief, de meeste dan. En ik denk dat de afwisseling tussen het schooltje en het weeshuis wel erg fijn is!!

Een dingetje in het weeshuis is wel echt heeeel ranzig. Er zijn 2 bakjes met een laagje water erin die volgens mij eens per dag worden verschoond. En er is één doekje. In het ene bakje zit het water voor de poepkontjes en in het andere bakje zit het water voor de gezichtjes. Met het doekje worden de hele dag zowel gezicht als kont schoon gemaakt. Dus gewoon een hele dag dat er ongeveer 20 konten minstens 2 keer worden afgeveegd met hetzelfde doekje!!! Hoe onhygiënisch is dat! En dan worden ook nog de gezichten ermee afgeveegd, ook niet erg lekker als je het mij vraagt. Ik ben in ieder geval heeeel blij met mijn desinfecterende gelletje!!!

Maar goed morgen weer lekker op de school werken, waar ik geen konten hoef af te vegen. Daarna gaan we lekker naar Mole. Olifantjes kijken!! Ik hoop dat we ze zien, en dat ik met wat mooie foto’s terug kom!!!

Ik spreek jullie snel!!
Dikke kus, Diede

  • 19 December 2013 - 18:37

    Rita:

    Hoi Angela

    Hier in Nederland halen we met 3FM SR 2013
    geld op tegen diarree en die hygiëne hiervoor nodig > schoon water en zeep
    beetje tegenstrijdig met jouw (leuke) verhaal
    Rode Kruis kan dus ook daar goed werk doen -----

    Groetjes Rita

  • 19 December 2013 - 18:37

    Marjo:

    Lieve Diede,
    Alweer een ervaring rijker. Tja dat kunnen wij dus helemaal niet begrijpen; 1 doekje voor ...............
    Geen wonder dat er daar zo veel ziektes zijn terwijl het met zoiets simpels als betere hygiëne al een beetje beter zou kunnen gaan.
    Enfin, jij leert in ieder geval heel veel en dat is heel waardevol voor de rest van je leven!!
    Ik ben blij voor je dat je het zo goed naar je zin hebt dat je (nog) niet naar huis wilt!
    Geniet nog van de kindjes en jouw vakantie!
    Dikke kus,
    Max en Marjo en een super dikke kus van Inge

  • 19 December 2013 - 21:50

    Dian:

    Hoi Diede en Rita.

    Dat was inderdaad het eerste waar ik aan moest denken. Het lijkt zo simpel om aan dit soort dingen iets te kunnen doen door gewoon hygienischer te gaan werken. En ik snap best dat het niet zo is als bij ons maar dit is toch wel het andere uiterste. Misschien kun je iets vertellen over de actie die er is in Nederland. Ze zeggen dat er jaarlijks 800.000 kinderen sterven door diarree. Dat is toch niet te geloven.
    Zorg jij in ieder geval dat jij gezond blijft want een zieke Diede lijkt me niet zo'n goed plan. Dus take care.
    Veel plezier bij de olifanten. Ik ben benieuwd of ze net zo veel poten hebben als die van Job (zie facebook).

    xx Dian

  • 19 December 2013 - 23:27

    Diede Van Rangelrooij:

    Hahah jaa ik zal gezond en wel thuiskomen mam, don't worry haha!
    Maar hier iets veranderen dat is echt heel moeilijk.
    Ze doen het altijd al zo, en daar wijken ze gewoon niet van af.
    Misschien niet helemaal een goede vergelijking, maar stel dat er een stagaire bij je mee loopt en allemaal gaat zeggen wat je beter kunt doen en kunt veranderen enzo.
    Daar zouden wij ons ook aan ergeren.
    Hier is dat ook zo, ze hebben meteen al gezegd dat je niet moet gaan proberen om dingen te veranderen.
    En zodra je een wat betere band met die mensen opbouwt, kun je het natuurlijk altijd proberen!!
    Want zoiets kleins zou toch heel gemakkelijk veranderd kunnen worden zou je denken...

    Oh Rita, een klein dingetje, ik ben Diede, niet Angela haha! :$ Tot in januari!!

    Dikke kus!!

  • 24 December 2013 - 16:57

    Jan Van Rangelrooij:

    Hi Diede,

    Rita bedoeld Angel denk ik :-)
    Ik ben het helemaal met je eens. Wij denken vaak, vooral Nederlanders, dat mensen in andere landen het op onze manier moeten doen. Het is inderdaad veel beter hen te respecteren in de manier waarop zij leven en beetje bij beetje het vertrouwen te winnen om zo kleine belangrijke zaken als hygienischer te worden voor elkaar te krijgen.

    Wil je mij eens laten weten wat kleine speeltjes zijn waarmee de weeskinderen "gelukkig" gemaakt kunnen worden. En als je Shampoo nodig hebt, dat is ook te regelen.

    Zie je,
    Jan

  • 24 December 2013 - 17:18

    Jan, Yvonne En Wessel:

    Hi Diede,

    Namens Yvonne, Wessel en mij heel fijne Kerstdagen.
    Ook een mooie jaarwisseling gewenst.
    Op 1 januari komen een aantal familieleden naar de Nieuwjaarsborrel van de Rangelrooij familie. Kunnen ze daar trouwens je achternaam uitspreken of zoals gewoonlijk in het buitenland is het onmogelijk te doen voor hen.

    Cheers,
    Yvonne, Jan en Wessel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 35444

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: