Drukke week met geweldig bezoek! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu Drukke week met geweldig bezoek! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

Drukke week met geweldig bezoek!

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

15 Februari 2014 | Ghana, Tamale

Tfoe dit was me het weekje wel zeg! Mijn laatste volle week hier in Tamale en ik heb er heerlijk van genoten! Een paar drukke dagen achter de rug die ik zeker niet had willen missen. Ook heel leuk bezoek gehad waar Jan en ik beide heel erg van hebben genoten!

Maandag ben ik mee geweest met Eelkje naar een kliniek waar kleine kinderen worden gewogen. Alle vrouwen hebben een boekje met zo’n groeicurve zoals we die in Nederland ook kennen. Het grote verschil hier is alleen dat een veeeeel groter deel dan bij ons gewoon nog onder het alleronderste lijntje zit. Er was bijvoorbeeld een kindje van 7 maanden, dat 3,4 kilo woog. Echt zooo slecht en hier verbaasd het ze amper! Dit was wel een heel extreem geval, maar zo waren er nog een heleboel meer met flink ondergewicht..

Dinsdag in het weeshuis werden toevallig ook de jongste kinderen gewogen. Toch wel een beetje schrikbarend. Van de 13 kinderen waren er ongeveer 5 lichter geworden de afgelopen maanden, 4 hetzelfde gebleven en maar iets van 4 aangekomen. Een van de baby’s woog 3 maanden geleden nog 6,9 kilo, en nu ze een half jaar oud is, nog maar 4,5 kilo. Het gekke is alleen dat het kind er nog vrij gezond uit ziet, het zou me eigenlijk ook helemaal niks verbazen als ze per ongeluk het verkeerde kind hebben gewogen. Later die dag kwam er weer eens visite. En je raad het al, de mooie kleertjes en schoentjes werden weer tevoorschijn getoverd. Even mooi lachen voor de foto… Vervolgens ging de visite weer weg, dus gingen ook de mooie kleertjes weer uit! Nouja, geef ze ook eens ongelijk, de kinderen zijn binnen 10 minuten toch weer helemaal smerig!

Woensdag weer een heerlijke dag gehad op school! Wat word ik er toch altijd vrolijk van om daar te komen. Op woensdagmorgen gaan ze altijd liedjes zingen en bidden. Echt zo geweldig om te zien! Ook maar een heleboel filmpjes gemaakt om terug te kijken straks als ik weer thuis kom! Jeetje wat ga ik mijn lieve klasje missen (en zij mij hoop ik)!

Donderdag was mijn een na laatste werkdagje in het weeshuis. En voor de verandering hadden we, net als op dinsdag, iets anders te doen dan alleen maar saai met de kinderen in een kamertje zitten. Vandaag moesten een aantal kinderen inentingen krijgen. Dus ze kregen natuurlijk weer mooie kleertjes aan, en hoppa daar gingen we. Kindje achterop de rug zoals het hoort, op Afrikaanse wijze met een doek vast geknoopt. Gelukkig ging dit redelijk snel, iets wat ik hier niet gewend ben!
Na het werken ben ik door gegaan naar de salon! Jaja, ik ben nu een echte Ghanees mét rastavlechtjes! Ondanks dat ik ruim 7 uur in die stoel een beetje pijn heb zitten lijden, ben ik er wel heeeel blij mee! En jullie zullen ze nog zien, want ik heb ze nog in zodra ik in Nederland kom!

En gister was het dan zo ver! Hooggeëerd bezoek van (ome) Jan. Heeeel erg leuk dat hij langs kwam en we hebben heerlijk genoten van een drukke dag! We gingen eerst naar de school, daar heb ik hem voorgesteld aan de headmaster, een aantal leraren en aan de keukenvrouwtjes. En ik vind het heel jammer voor jou Yvonne, maar hij heeft er sinds gister een nieuwe vrouw bij. Ongeveer de tweede zin die Fatima tegen hem sprak was ‘Oh, you’re my husband’. Ze vroeg hem zelfs nog zijn ring af te doen! We hebben ook nog een tijdje met het schoolhoofd staan praten, wat een lieve man is dat toch ook! Tenslotte heb ik hem aan mijn klasje voorgesteld. Zodra we binnenkwamen begonnen ze ineens een liedje voor ons te zingen!! Echt heel leuk om zo ontvangen te worden! :)
Toen gingen we door naar de lodge, spulletjes gedumpt en koffer geleegd. Mama heeft hem 2 enorme tassen meegegeven vol met speelgoedjes, zuurstokken, kleding en noem maar op! Vervolgens weer een volle backpack mee terug gegeven vol met souvenirtjes en mooie Ghanese stoffen. Stiekem toch ook wel heel handig, zo’n oom die even op bezoek komt!
Na even gezellig met John en Yvonne te hebben gekletst (Zij zijn het hoofd van kidz active) gingen we door naar het weeshuis. Heel toevallig kwam er bezoek dus werden de mooie kleertjes weer aangetrokken. Jammer dat hij het weeshuis niet heeft kunnen zien zoals het normaal is, maar toch ook wel weer bijzonder om het zo te zien. En bovendien blijven de kinderen echt zo geweldig dat het natuurlijk altijd leuk is om met ze te zijn! Wat ga ik ze missen zeg!! :(
Na het weeshuis heb ik hem town laten zien. En maar goed dat hij een beetje van winkelen houdt, want we hebben als eerst de culturele market bezocht. Een soort pleintje met allemaal winkeltjes met leuke souvenirtjes. Hier hebben we even lekker rondgelopen en vervolgens gingen we door naar de markt. Ook iets heel bijzonders. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er te krijgen. Erg fris is het alleen niet, enorme koeien ingewanden of geitenhoofden met honderden vliegen erop. Heerlijk!
Alsof we die dag nog niet genoeg hadden gedaan moesten we natuurlijk ook nog langs bij mijn gastgezinnen. We begonnen bij Madame Comfort en Mister George. Mijn oude gastgezin. Ze hebben ons zo lief ontvangen! Zo gastvrij dat ze ook zijn hier, daar kunnen we in Nederland nog wel wat van leren. We kwamen binnen en hebben een tijdje lekker zitten kletsen. Nadat we ons water op hadden, boden ze ons een flesje frisdrank aan. Toch wel een groot gebaar voor hier! Zeker als je bedenkt dat een flesje frisdrank 1,20 cedi kost en dat nog duurder is dan het gemiddelde avondeten.
Na dit geweldige gezin, zijn we langs gegaan bij mijn andere geweldige gezin. Daar is het compleet anders maar ook geweldig leuk! Het communiceren is alleen een stuk moeilijker, dus ik heb hem even rondgeleid, vervolgens wat foto’s gemaakt, natuurlijk ook het poepveld laten zien, en toen was het wel weer mooi geweest. Eindelijk even wat rust na zo’n drukke dag! (er loopt trouwens op dit moment, terwijl ik mijn blog aan het schrijven ben ineens een geit mijn kamer binnen, gezellig joh!)
Toen gingen we dus terug naar de lodge om lekker avond te eten en na te praten over deze bijzondere dag met vooral voor Jan een heleboel bijzondere indrukken! Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij het goed naar zijn zin heeft gehad! En ik vind het ook wel heel erg leuk dat er straks als ik terug ben in Nederland er toch iemand is die heeft gezien wat ik hier zie. De foto’s en al deze verhalen vertellen lange na nite hoe het hier echt is!
Die avond werd ik ineens niet echt lekker dus ik ben ook maar lekker in de lodge blijven slapen! Heel lief van John en Yvonne dat dat zomaar mocht! Toch fijner om ziek te zijn in een kamer met een goed bed, airco en een ventilator. Dan in mijn eigen benauwde hutje met een lekker dun matrasje dat helemaal niks voorstelt.

Vanmorgen vroeg heb ik Jan al weer uitgezwaaid! Het was en kort, maar zekerste weten ook een krachtig bezoek! Gelukkig was ik eer een beetje opgeknapt want vandaag opnieuw een behoorlijk drukke dag gehad! Eindelijk een keer niet zaterdagmiddag de hele dag bij het zwembad hangen omdat er verder toch niks te doen is. Waar overigens helemaal niks mis mee is trouwens. Nee vandaag ging ik eerst mee met Yvonne met de betaaldag van de microkredieten. Ook al zo’n geweldig project van de organisatie. Ik heb mijn schoenendoos vol met brillen die ik nog in mijn kamer had staan meegenomen. Zo konden de vrouwen met slechte ogen een bril uitzoeken die geschikt is voor haar ogen. Van een heleboel vrouwen was het echt duidelijk dat ze wel een bril nodig hadden en dat ze echt een goede hadden gekozen. Maar een flink deel vond het waarschijnlijk ook gewoon leuk om een bril te hebben! In ieder geval hebben ze echt genoten van het uitzoeken en ben ik er vrij zeker van dat er een deel van de vrouwen zeker mee is geholpen! Ook geweldig om te zien hoe dankbaar ze zijn!
Later vandaag ging ik met Sylvester naar de markt. Daar hebben we een hoop eten gekocht voor de school. Rijst, olie, uien, tomaat uit blik, bonen, vis en zelfs wat groente! De komende maand ongeveer kunnen ze met de rijst en olie weer vooruit. En de komende paar dagen krijgen de kinderen zelfs wat groente en vis binnen! Ik ben echt heel blij dat ik dankzij een heleboel van jullie zulke dingen hier kan doen!

Na deze drukke daagjes ben ik wel helemaal kapot! En ik weet het, het is nog vroeg. Maar ik ga toch lekker mijn bedje opzoeken om een beetje bij te komen!
Ik zie jullie al weer over net iets meer dan 2 weekjes!!! Tot dan!!

Hele hele hele dikke kus,
Diede

  • 15 Februari 2014 - 22:05

    Sabine:

    Suuuuuuuuper leuk dat er nog familie is geweest!! Geniet van de laatste twee weken, we zullen je hier ook met open armen ontvangen hoor!
    Dikke kus!

  • 16 Februari 2014 - 11:27

    Johanenmienclement:

    Ha Lieve Diede,

    Wat een mooi verhaal , zo geschreven net of je er zelf bij bent, knap hoor. Wat geweldig dat ome Jan zoveel heeft kunnen zien van jouw leven daar en wat apart he, zomaar bezoek van je familie.
    Ja het poepveldje had Ome Johan ook wel willen zien zegt hij , ha,ha! Je haar geinig zeg, ik ben benieuwd! Wat geniet je toch van de vele dingen, en het is nog maar 2 weken, en dan zijn wij ook weer blij dat je thuiskomt, ook al zal het voor jouw missen zijn van alles wat je daar achter laat. Maak er nog een mooie tijd van en dat doe jij wel !!!Veel liefs Mien en Johan xxxx

  • 16 Februari 2014 - 14:48

    Ad:

    Weer een mooi verhaal in een fantastisch blog. Alles bij elkaar wordt het zo zoetjes aan meer dan een verslag. Kunnen we misschien nog wel iets moois mee gaan doen.
    Een hoofdstuk je kun je dan wel weiden aan die bijzondere vrijdag met Jan. Volgens mij een geweldige dag voor jullie allebei. Mooi hoor!
    En nop naar de laatste twee weken. Afscheid nemen, vakantie vieren, uitkijken naar de thuiskomst. Ik gun je nog heel veel plezier, ook bij het afscheid nemen. Let goed op jezelf en geniet ervan.
    xxxx Ad

  • 16 Februari 2014 - 21:06

    Gonneke En Jasmijn:

    Hee Diede,
    Wat een mooi verhaal weer. En wat fijn dat je ome Jan is geweest.
    Leuk dat hij heeft ervaren hoe jij het daar hebt en hoe jij daar leeft. De school, je gastgezin en nog veel meer.
    Hij heeft het gezien, beleefd, geroken, geproefd en vooral gedeeld met jou. SUPER moet dat zijn geweest. Samen terug kijken op deze mooie momenten. Koester deze momenten.
    Geniet nog van de laatste weekjes.
    Liefs

  • 17 Februari 2014 - 00:26

    Yvonne:

    Hoi Diede,

    Wat heb je weer mooi geschreven en ja... Jan heeft erg genoten van jullie dag samen. Wat indrukwekkend was het. Veel gedaan en gezien en wat een bewondering en waardering voor jou. Een totaal andere wereld. Niet te vergelijken, waar dan ook. De mensen zijn met de beperkte middelen die ze hebben blij en erg vriendelijk en gastvrij. Op school werd er speciaal gezongen toen jullie binnen kwamen. Mooie kinderen in kleurige kleding. We hebben inmiddels wat foto's ontvangen. Wat lief. (jouw haar ziet er ook mooi gevlochten uit) Het is net zoals je soms op tv ziet bij de reportages. Gelukkig heeft Jan zijn ring niet af gedaan en komt hij vrijdag weer deze kant op haha. Dank je wel Diede en nog een paar fijne laatste weken.

    Liefs,
    Yvonne XX

  • 17 Februari 2014 - 08:36

    Marjo:

    Lieve Diede,
    Alweer een mooi en bijzonder verhaal! En supertof dat Jan bij jou op bezoek is geweest. Ik kan me heel goed voorstellen dat jij het leuk vindt dat iemand "van thuis" ook echt gezien heeft wat jij hebt gezien. Je zult straks natuurlijk ook wel goed ervaringen uit kunnen wisselen met Juul.
    Geniet nog van je laatste 2 weken.
    Dikke kus en groetjes van ons allemaal,
    Max en Marjo

  • 18 Februari 2014 - 12:27

    Femke:

    Hoi Diedeltje,

    Het is weer een feest om jouw verhaal te lezen. Ik wordt er in ieder geval heel vrolijk van, zo vol enthousiasme zoals jij schrijft.
    Misschien kun je je verhalen in een boek verwerken, het is in ieder geval wel bijzonder om het mee te mogen maken.
    Het in natuurlijk leuk dat iemand uit je familie ziet wat jij daar voor werk doet, en zo te lezen heb je samen met ome Jan een gezellige dag gehad.
    Ik wens je veel succes met afscheid nemen, want na zo'n periode is dat ook een beetje thuis geworden, en dan valt dat best zwaar.
    Toch zien we je graag weer terug.
    Dus nog veel plezier de laatste 2 weken, en geniet nog van alles wat je meemaakt.

    Veel liefs
    Dennis, Femke, Jill en Gwenn

  • 20 Februari 2014 - 19:41

    Joekpenders:

    Prachtig verhaal heb je weer geschreven.
    Je kunt er straks een echt Ghana dagboek van maken.
    En wat fijn dat Jan een indruk heeft van jouw leven daar.
    Moet ook wel fijn zijn om" eigen familie" op bezoek te krijgen.
    Nou meid ik wens je nog een paar gezellige weken toe.
    Maar fijn als je straks weer in de buurt bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 35385

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: