Lekker rustig - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu Lekker rustig - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

Lekker rustig

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

10 December 2013 | Ghana, Tamale

Helloo schatties

Zozo het leventje hier in Ghana gaat rustig verder! Ook hier wordt het winter, ‘hamatan’ heet het. En ja hoor ook hier lopen ze met winterjassen. Want in de avond koelt het af tot een graad of 20/25, dus dan is dat wel echt nodig!!! Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nu ik gewend ben aan altijd minstens 35 graden het nu ‘s avond ook wel behoorlijk koud vind worden!! Ik heb de ven al niet meer aan ’s avonds!! En ik slaap nu zelfs onder mijn laken!! En dan te bedenken dat het bij jullie vriest!! Dat vind ik zo gek! Iedere keer als ik bedenk dat het december is vind ik dat toch wel weer heel gek!! Ik heb echt totaal niet het besef dat het bijna kerst en nieuw jaar is!!

Hier is het nog steeds lekker rustig. Eerlijk gezegd begint elke dag nu wel een beetje op elkaar te lijken.. Dit weekend was echt super chil!! Lekker het hele weekend aan het zwembad gelegen! Zo kom ik iig nog een beetje mooi bruin terug :) Zaterdagavond hebben we echt de ontdekking van de eeuw gedaan!! We hebben een nieuw restaurantje ontdekt, ‘tacorabama’ heet het (geloof ik). En ze hebben er zoooooo lekker eten! Ze hebben verschillende soorten pizza’s, heerlijke salades, en, en, en KIPNUGGETS en SARERIBS!!!! We hebben heerlijk alles genomen en alles gedeeld zodat we niets hoefde te missen! Beetje jammer dat het ook in de restaurants altijd weer lekker op zijn Ghanees gaat. 2 uur wachten op je eten is namelijk gewoon hartstikke normaal!

Net ook weer heeeerlijk gegeten, as always op de dinsdagen! Op dinsdag eten we altijd bij de lodge! Daar kijk ik toch altijd wel weer naar uit!! Eindelijk ook wat groente en vlees bij het avondeten. Ik moet zeggen dat die rijst en gefrituurde yam inmiddels wel een klein beetje mijn neus uit beginnen te komen! Dus vanavond maar weer heerlijk genoten, van voorgerecht, hoofdgerecht en, jajajaja, TOETJE!!

Vandaag en gister op school waren leuk, maar echt zooo nutteloos! We hebben eigenlijk de hele week de tijd om na te kijken en rapportjes in te vullen. Maarja, daar waren we gister na een halve werkdag al mee klaar, dus nu is het gewoon lekker helemaal niks doen! Even lekker met de kinderen spelen, maar op een gegeven moment word je daar ook heeeeelemaal gek van! Al die kinderen die aan je lopen te hangen dat is na een paar uurtjes wel genoeg. Dus dan op een gegeven moment toch maar even kindjes weg sturen en een plekje voor jezelf opzoeken om een lekker boekje te lezen.. Op zulke momenten voel ik me dan toch wel weer best nutteloos eigenlijk! Nouja, vanaf volgende week komt daar wel verandering in denk ik zo!!

Volgende week beginnen ik (als het goed is, want je weet nooit iets zeker hier in Ghana) in het weeshuis!! Op maandag, dinsdag en donderdag zal ik daar zijn. Eindelijk weer wat nieuws en wat uitdagend!! Ik heb er zin in, maar ook wel een beetje spannend hoor, want als ik de verhalen zo hoor, is het behoorlijk heftig!

Ik heb gister mijn klas trouwens ballonnen gegeven!!! Het was echt zo leuk, ze werden helemaal gek. Ze hebben er de hele dag zowat mee gespeeld. Telkens weer opblazen en weer leeg laten lopen, en weer opblazen, en weer leeg laten lopen! Echt mooi om te zien hoe blij ze zijn met zoiets kleins! En dan telkens als er een ballon klapte gingen ze allemaal juichen en gillen en lachen. Echt prachtig om te zien!!!

Thuis gaat alles verder nog zijn gangetje, de mensen zijn hartstikke leuk, maar de komende week zal het wel erg stil worden! Omdat mijn vader diabetes heeft is hij al ruim een jaar heel zwak! Hij is een tijdje zelfs zo zwak geweest dat ie gewoon helemaal niks kon, niet eens lopen bijvoorbeeld. Ze hebben hier geen insuline. Nouja ze zullen het vast hebben, maar dan zal het wel heel duur zijn ofzo, want mijn vader heeft een ander medicijn. Maar goed, komende week gaat hij dus, onder begeleiding van mijn moeder, naar Accra om daar een controle in het ziekenhuis te krijgen. Ze gaan met de bus want het vliegtuig is natuurlijk te duur, dus een busreis van zo’n 13 uur natuurlijk redelijk vermoeiend. Dus hij zal een paar daagjes daar moeten uitrusten voor hij terug kan! De komende week woon ik dus nog samen met mijn tante en zusje!

Ik heb trouwens de afgelopen tijd in mijn gastgezin een lijstje bijgehouden!!
Lijstje met kamergenoten:
- 1 salamander
- 2 muizen
- 1 kat
- 1 rat
- 9 spinnen (die ik heb geteld)
- Ongeveer 50 kakkerlakken, en als je er dan perongeluk een dood trapt (zoals vandaag) komen er nog gezellig 50 bij…
- Ongeveer 200 mieren, (die trouwens ook weer elke dag in mijn suiker zitten voor bij de thee, heeeeerlijk)
Maar goed dat ze er niet allemaal tegelijk zitten! Al heb ik het nog niet aangedurfd om onder mijn bed te kijken!!! En ik ben benieuwd naar het compound! Daar zal het vast nog erger zijn!!

Nouu, volgende week ga ik jullie uitgebreid vertellen over het weeshuis! Maar voor nu heb ik niet zo veel nieuws te vertellen!

Dikke kus, Diede! 

Ps. IK HEB ECHT ONTZETTEND VEEL ZIN IN EEN BOSSCHE BOL!!!

  • 10 December 2013 - 22:41

    Dian:

    Hoi lieve schat.

    Alvast een reactie op de blog.
    Ik moet je helaas voor jou vertellen dat we vanavond Bossche bollen hebben gegeten vanwege Janne's verjaardag. Die waren inderdaad lekker. We zullen zorgen dat er een klaar staat als je terugkomt. Goed?

    Ik hoop dat je met de boeken die vandaag gekomen zijn, je ideeen kunt opdoen voor op school. Wellicht nog iets voor deze week, spelletjes doen met de kinderen als er geen les is. Dan komt je sporten toch weer een beetje op gang.

    Ga je zelf nog hardlopen om je conditie op pijl te houden? Je moet hier straks natuurlijk weer in conditie komen.

    Tot snel.

    Dian

  • 10 December 2013 - 22:50

    Marion:

    Het Diede!!

    Onder het genot van een hele grote gevulde Bossche Bol
    Zit ik jouw reisverslag te lezen. Hahaha
    Dat is flauw hè maar plagen mag, hoop ik.
    Ik wil ff zeggen dat ik je dapper vind. Met name je huisgenoten
    Die je op noemt. Ik was allang gillend naar huis gerend en dan
    Ook nog huilend!!!!
    Kakkerlakken getver! Dat zijn echt not mijn vrienden.
    Fijn hoe je beschrijft dat als je er op gaat staan ........
    Nou afijn je snapt me wel.
    Ik vond je verslag weer erg leuk en lees ze ook alijd
    Dus blijf schrijven. En die Bossche bol????
    Die ga ik voor je halen als je weer veilig en ongedierte
    Vrij bij ons thee komt drinken.
    Doei meissie

  • 10 December 2013 - 22:53

    Anne:

    Geef even je adres dan stuur ik die Bossche bol wel op ;)

  • 10 December 2013 - 22:53

    Ad:

    Ha diediede,

    Kun je de wintertemperatuur van Ghana doorsturen naar hier, lijkt me wel lekker.
    Mooi verhaal van de ballonnen, simpele dingen met groot effect.
    Hopelijk kun je ook wat met de spullen die via Daniëlle hebt gekregen.
    Ik lees dat je wel aardig wat gezelschap hebt, blijkbaar ben je ook in trek bij het Ghanese (on)gedierte. Als je ze wat te eten geeft worden ze misschien wel tam en kun je ze kunstjes leren.
    Alvast veel succes met het werk van volgendeweek in het weeshuis.

    Xxx liefs Ad

  • 11 December 2013 - 07:10

    Marlinde:

    Jowwww chicksel!
    Hahah klinkt heel erg gezellig met je kamergenoten!
    Ik zou daar echt niet goed kunnen slapen hoor haha
    Vind het super knap van je!
    Echt super vet dat je in een weeshuis gaat helpen!
    Schrijf daar ook maar weer een leuk blogje over!
    En heel veel beterschap met je papa!
    Mis joeeee lobi! Xxxxxxxxxxxxlin

  • 11 December 2013 - 09:55

    Rita :

    Ha Diede

    weer een leuke blog
    weet nu wat ik straks in mijn hutje kan verwachten
    heb een "technisch" vraagje > hoe krijg jij deze lap tekst in je blog
    ik had laatst in mijn blog waarbenjij.nu ook veel tekst en dit werd gewoon weggelaten ( ik knipte en plakte vanuit Word , misschien was dat het ) dus moest de hele tekst in 4 stukken verdelen

    raar dat je 20-25 graden koud vindt , maar te snappen wanneer het overdag 35-40 graden is
    heb je je laken in ieder geval niet voor niets meegenomen

    Neem je straks mij ook mee naar dat lekkere restaurantje
    heb ik 2 uur wachten wel voor over hoor

    Zeeuwse groet
    ( kom hier maar eens een bolus eten ) Rita

  • 14 December 2013 - 12:03

    Ome Johan :

    Hoi Diede

    Even een kort berichtje vanuit de Paterstraat ,hier gaat alles naar wens. De chocolade letters zijn bijna op en de snoepjes welke tante Mien van je moeder op haar verjaardag gehad heeft, hebben we ook al
    weggewerkt.
    De kerstboom staat ook al weer, dezelfde als vorig jaar en uiteraard ook weer allerlei verlichte huisjes
    staan weer opgesteld. Fleurtje komt iedere avond kijken.
    Fijn dat het goed met je gaat ,je kunt harstikke leuke verhalen schijven. Als ik jou was zou ik er een mooi
    boek van maken, voor later. Je schrijft dat je ook allerlei leuke huisdieren hebt zoals Kakkerlakken ,in mijn diensttijd hadden wij deze ook op de kazerne in Utrecht. Volgende week vrijdagavond zijn we alweer uitgenodigd bij jullie thuis ,je Pa gaat dan z'n verjaardag al vieren, het zal zonder jou waarschijnlijk wel een stuk minder gezellig zijn.
    Op dit moment zijn ze bij ons en Lianne de oprit opnieuw aan het leggen ,ik moet gaan helpen met het sjouwen van de stenen ,dus stop ik maar met typen.

    Meske het allerbeste en de groeten van tante Mien en Ome Johan

  • 14 December 2013 - 14:32

    Rangelrooijtjes Oss:

    A-kwa-ba Diede!

    Hier een berichtje vanuit Oss. Vorig weekend sinterklaas gehad, waar ook jij natuurlijk bij was! Het was erg gezellig en leuk om jou ook weer eens te zien! (dan wel via Skype).

    Goed om te lezen dat het zo goed met je gaat in Ghana. Je bent in ieder geval niet alleen op je kamer, dat is wel een stuk gezelliger! ha-ha. Pa kan niet wachten om je roommates te ontmoeten :p

    Verder is het hier allemaal goed, druk met stage in Utrecht. Bovenverdieping van thuis word verbouwd en als het goed is zien we heel wat familie leden op 1 Januari. Wij zijn dit jaar aan de beurt voor de van Rangelrooij Nieuwjaars Receptie.

    Mocht je nog dingen nodig hebben om mee te nemen via Pa, dan geef maar door! Ma vraagt zic haf of jullie ook nog wat doen aan kerst / oud & nieuw daar in Ghana?

    Groeten,

    Wessel, Jan en Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 35443

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: