Malaria en compound in! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu Malaria en compound in! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

Malaria en compound in!

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

14 Januari 2014 | Ghana, Tamale

Hello everyone,

Jeetje de laatste weken gaan wel lekker zeg! Het begon allemaal met die ontsteking in mijn vinger, vervolgens dat ongeluk met die motor, en alsof dat nog niet genoeg is krijg ik nog malaria ook! Hopen dat als dit voorbij, ik weer even helemaal gezond mag blijven! Ondanks dit toch wel een leuk weekje gehad hoor!

Vrijdag voelde ik me nog helemaal top en had ik een hele leuke dag!! Lekker op de school gewerkt en even op kantoor gechilled en ben vervolgens lekker vroeg terug gegaan naar mijn lieve gezinnetje! Nog eventjes wat fotootjes gemaakt want dat doe ik echt veeeelste weinig! En wat er natuurlijk ook bij hoort, spulletjes inpakken.. Gadver, wat heb ik daar een hekel aan. Ik ben natuurlijk ook iemand die overal een troep maakt, dus ja hoor ook hier was het zeker een rommeltje! En dan al dat stof!! Alles vies en zwart, Heerlijk! Ook mijn laatste avondmaaltje gehad in het gezin, en ja hoor, ze hebben me lekker verwend! Spaghetti met tomatensaus, groente en vis! Zooo, dat word afkicken in het compound ben ik bang!! ‘s Avonds hebben we nog een hele gezellige avond gehad bij Sparkles met zijn allen! Heerlijk meegezongen met allerlei Nederlandse liedjes, en zelfs de plopdans gedaan! Hahah wat een heerlijke avond was dat!

De dag erop vertrokken we naar Bolga, een beetje jammer dat ik me ‘s ochtends al niet heel lekker voelde (dat betekent dus dat mijn maaginhoud er in niet al te vaste vorm aan alle kanten van mijn lichaam uit kwam)… En daar gingen we dan een paar uurtjes in de bus, waar ik helemaal niks van mee heb gekregen omdat ik lekker lag te slapen. Toen kwam de eerste stop, bij een chief met 19 vrouwen en de ‘blote tieten berg’. Hoewel ik stiekem misschien liever in de auto had willen blijven om te liggen slapen ben ik toch maar mee gegaan. Eerst gingen we een soort klein bergje beklimmen voor een mooi uitzicht over de woonplaats van de enorme familie van de chief. Normaal hou ik daar wel van een beetje klimmen en klauteren, maar op het moment dat je malaria hebt, is het geen aanrader. Vervolgens gingen we naar de chief. Hij vroeg nog of een van ons zijn twintigste vrouw wilde worden, dus pap als je nog 8 koeien wil, weet je waar je me moet dumpen. Na een paar prachtige foto’s met de chief kregen we een rondleiding door het dorp. Een dorp van ruim 300 man die voort is gekomen uit die ene man, heel bijzonder! Ik vond hem wel een beetje een viezerik hoor, maarja dat kan ook niet anders! Ten slotte gingen we nog door naar een tempel waar je alleen in mocht als je al je kleren, behalve onderbroek, uit deed. Maar daarvoor moest je eerst nog een heel stuk een berg op lopen. Maar na 3 minuten in die brandende zon kon ik echt niet meer. Dus terwijl de rest verder ging ben ik met Lenneke en Loes (die waren gewoon te lui) maar op een steen gaan liggen slapen terwijl er een heleboel kinderen om ons heen stonden die slapende salaminga’s heel bijzonder vonden.

Toen gingen we weer verder met de busreis. Waarvan ik alweer vrij weinig heb meegekregen, omdat ik weer lekker lag te slapen. De volgende stop was bij de krokodillen. Wel leuk om te zien, maar ik denk dat ze in het wild toch angstaanjagender zijn. Deze waren zo getraind dat je er gezellig bij kon gaan staan voor de foto. Nouja, ik kan nu ten minste wel zeggen dat ik een echte levende krokodil heb aangeraakt en zelfs zijn staart heb opgetild, woehoee! Vervolgens gingen we weer rijden. En ja hoor, je raadt het al, ik lag weer te slapen.. De volgende stop was de grens met Burkina Faso. Normaal mag je altijd gewoon een klein stukje de grens over, maar dit keer was de man van de douane dronken, dus mochten we niet. Nouja, so be it. Gelukkig waren we er met het weekendje Waa ook al geweest. Toen weer de bus in, slapen, en er uit in Sirigu. Onze verblijfplaats voor die nacht. Maar ik voelde me behoorlijk beroerd, dus na 1 potje weerwolven toch maar even op bed gaan liggen. En ’s Avonds na het eten terwijl de andere nog even gezellig een spelletje aan het doen waren. Was ik, wat een verrassing, al lekker in dromenland!

De volgende dag (nog steeds hartstikke moe en hondsberoerd) gingen we potten kleien. Nou het leek helemaal nergens op! Maar was wel heel leuk om te doen! Wij hebben het beginnetje gemaakt en daarna hebben andere vrouwtjes geprobeerd er nog wat van te maken met de afwerking. Beetje jammer dat die potten een tijdje nodig hebben om te drogen, we konden ze dus nog niet mee naar huis nemen.. Daarna weer even geslapen en toen weer busje terug naar huis (slapend)! ’s Avonds nog lekker uiteten geweest en maar even besloten om de dag erop een malariatest te doen.

Dusssss maandag met Bash afgesproken tussen half 9 en 9 uur op kantoor. En aangezien dit Ghana is gingen we vervolgens om 1 uur naar de kliniek. Dat duurde natuurlijk ook allemaal lekker lang. Nou om 3 uur weer terug met een positieve uitslag voor malaria, voor mij dus een negatieve uitslag.. Nu lekker pilletjes slikken en hopen dat ik snel weer opknap!

Natuurlijk komt mijn malaria weer op een perfecte timing! Want gister ben ik ook nog in het compound gegaan! Dus toch maar beetje een glimlach opgezet en over m’n vermoeidheid enzo heen gezet en een beetje met de kinderen gespeeld. Het was wel echt heel leuk hoor. De kinderen zijn echt zo lief. Ze lieten meteen alles zien en ze waren nog steeds hartstikke leuk aan het spelen met een ballon die ze een paar dagen geleden al van Daniëlle hadden gehad. Het leuke aan het compound is ook dat het een beetje campingachtig is, overal spelende kinderen, lekker buiten koken op een vuurtje, overal hutjes, een stukje moeten lopen om te kunnen poepen, super gezellig dus. Er zijn ook nog 3 andere vrijwilligers en die zitten allemaal in een compound vlakbij, dus toch wel leuk om Nederlandse buren te hebben hier. Ik heb trouwens wel heeel veel geluk! Want ik heb STROOM EN LICHT in mijn hutje!
Mijn bedje is wat minder. Of nouja houten planken met een heeeeeel dun matrsje erop. Tja ik ben nu toch zo moe dat ik overal wel op slaap! Het hutje is wel prima hoor. Een grote boomstam in het midden en een muisje als huisdier! Het gezin lijkt me ook hartstikke leuk! Dus het gaat helemaal goed komen ook hier in het gezinnetje! Het afscheid gister bij mijn andere gezinnetje was wel gek. Toch jammer om niet meer bij hun te zijn. Ik heb ze nog wat cadeautjes gegeven en daar waren ze wel erg blij mee! En ik heb van hen ook nog een heel mooi stukje stof gekregen! Ik ga er binnekort maar wat moois van laten maken! En nu ben ik echt bekaf, dus ik ga maar snel mijn houten plank opzoeken!

Ik spreek jullie snel weer!
Dikke kus,
Diede

  • 14 Januari 2014 - 23:22

    Dian:

    Hoi meisie.
    Je slaapt volgens mij net zo veel als je vader op dit moment.
    Pas goed op jezelf en laat het vooral weten als het niet goed gaat

    xx mama

  • 14 Januari 2014 - 23:38

    Uilkje:

    Hoi Lieve Diede.
    Nou je treft het wel met van alles en nog wat he!
    Ondanks dat je zo moe bent doe je nog goed je best om van alles mee te maken,ja je bent er tenslotte (waarschijnlijk ) maar 1 keer.
    Wens je heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel beterschap.Slaapse,gaan wij nu ook doen,tis bedtijd.
    Lieve groeten van ons,
    Teede en Uilkje

  • 15 Januari 2014 - 11:58

    Janne:

    Hee ziek zusje,

    Wat een pech! Knap maar snel weer op!!! We bellen snel weer.

    Kussieeee van je zussie :)

  • 16 Januari 2014 - 10:13

    Johanenmienclement:

    Ha meid,

    Nou je beleeft het wel hoor, nu malaria, hopelijk helpen de medicijnen gauw. Wat een leuk afscheid bij je gezin.
    Veel succes en veel beterschap ,en een leuke tijd in de compound .
    Pas goed op jezelf en jij maakt er wat van dat lees ik al je verhalen.
    Lieve groetjes van Johan en Mien


  • 17 Januari 2014 - 10:24

    Paul Veenman :

    hoi Diede,

    Wat een toestand met die malaria, meid zorg ervoor dat je goede medicijnen krijg.
    Leuke berichten die je schijf, ik zie het via google.
    Nog veel plezier met al je kindjes in Africa.
    Hier is het nog steeds zacht weer, de baan is elke dag open, we zien je graag weer terug, wel in goede gezondheid !


    groetjes, Paul.

  • 17 Januari 2014 - 14:56

    Diede Van Rangelrooij:

    Ik voel me al weer helemaal beter!
    Ik heb goede medicijnen gehad en ik zit nu al weer vol met energie!
    Vandaag zelfs alweer naar de school geweest om te werken!
    Dus don't worry, be happy :)
    Tot in maart!!
    Dikke kus Diede

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 35380

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: