'Cause this is Africa - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu 'Cause this is Africa - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

'Cause this is Africa

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

26 Januari 2014 | Ghana, Tamale

Daar gingen we dan, op naar Mole National Park, iedereen had goede zin en het busje was maar een half uur te laat. Na zo’n drie uurtjes in de bus zitten kletsen, praten, slapen en genieten van de heerlijke natuur kwamen we aan in Mole. We keken echt onze ogen uit want ten eerste was de natuur prachtig en ten tweede zagen de huisjes waar we in sliepen er prachtig uit. Ik was al de hele weg aan het fantaseren over het bed dat we voor de komende 2 nachten zouden hebben. En op het moment dat ik ging liggen, was ik heel erg blij! Geen houten plank, maar een matras mét een kussen! Waarschijnlijk zouden jullie in Nederland zelfs bij dit bed nog geklaagd hebben, maar echt waar ik vond het heerlijk. Na even onze kamer bewonderd te hebben gingen we via de achterdeur naar buiten. De huisjes stonden op een bergje waardoor je prachtig uitzicht had over het enorme park. Terwijl wij daar van de zonsondergang stonden te genieten stonden er gezellig naast ons nog een paar pumba’s te knorren en in de verte zag je een antilopen voorbij hupsen. Op dat moment had ik echt even zoiets van ‘wauw, dit is dus Afrika’.

De volgende ochtend, na een avond met gezellig wat drankjes, lekker eten, leuke spelletjes en natuurlijk een heerlijk bed, ging de wekker om 6 uur al weer af. We hadden een bad, maar de kraan deed het niet, dus toch maar weer heerlijk genoten van een bucket shower. Terwijl ik in de badkamer stond horen we ineens kei hard gebonk over het dak! Ik ben natuurlijk weer zo goed gelovig dat ik de anderen geloof wanneer ze zeggen dat het leeuwen zijn. Maar nee het waren bavianen! Ook al redelijk indrukwekkend als je het mij vraagt. Er bleek een hele familie buiten te zitten. Dan doe je je deur open en sta je oog in oog met zo’n beest. Of bij een paar jongens die we daar hadden ontmoet waarbij de kamerdeur niet op slot kon, kwam gezellig een baviaan langs om wat koekjes te jatten. Wat een geniale beesten als je het mij vraagt!

Nou we waren allemaal weer fris en fruitig en stonden om 7 uur al weer klaar voor de voetsafari. 2 uur wandelen in de hoop dat je olifanten spot. Nou, we waren nog geen 10 minuten onderweg en daar stond de eerste al, mooi verstopt achter een boom. Langzaam maar zeker kwam die wat achter de boom vandaan en zo konden we steeds betere foto’s maken. En toen kwam er ineens nog een olifant bij, en nog een, en nog een. Uiteindelijk waren ze met zijn 5en. Echt indrukwekkende beesten zijn het. We hebben wat geweldige foto’s gemaakt en heerlijk genoten van het prachtige beeld dat er voor je stond. Een van de olifanten begon ook nog te eten. Hij trok met zijn slurf wat blaadjes uit de boom en stopte ze vervolgens in zijn mond. Tenslotte spoot ie met zijn slurf en kwam er een of andere vieze groene smurrie uit zijn neus. Ook weer echt een prachtig gezicht! Toen gingen we weer verder lopen, we hebben nog wat meer beesten gespot zoals pumba’s, antilopes, krokodillen, verschillende soorten apen, ijsvogels en nog een hoop meer dieren. Zo’n wandeltochtjes zou ik echt wel vaker willen doen.

Na deze geweldige ervaring hebben we lekker ontbeten en de rest van de dag een het zwembad gehangen en kaartspelletjes gespeeld. Bij het zwembad had je ook prachtig uitzicht over het park, op een gegeven moment zagen we dezelfde 5 olifanten weer. Nu waren ze lekker in het water, echt weer een geweldig beeld. Het mooiste uitzicht dat ik ooit heb gezien! Toen we vanaf het zwembad terug liepen naar onze kamers stonden er ineens weer een paar olifanten voor onze neus! Heerlijk zwembad dagje was dat!

Later die dag hebben we ook nog een jeepsafari gehad. En je raadt het al, ook dat was echt geweldig. Ondanks dat de bankjes bovenop nou niet echt comfortabel zaten en de chauffeur van de jeep heel veel moete had met het schakelen, heb ik echt enorm genoten. Daar zit je dan bovenop de jeep, prachtige natuur om je heen, wind door je haren en zo nu en dan een mooi beestje spotten. We hebben niet enorm veel dieren gezien, maar alleen van de natuur en het feit dat je een jeepsafari aan het doen bent werd ik al helemaal vrolijk. Ik had weer echt zo’n ‘Afrika gevoel’ dat je dan toch wel echt gelukkig maakt.

Die avond weer lekker gegeten en een hoop Nederlanders ontmoet! Toch altijd wel gezellig om hier en daar wat nieuwe verhalen van mensen te horen en om met zijn allen gezellig een potje te weerwolven! En de volgende ochtend weer vroeg op om terug naar huis te gaan. Om 7 uur zaten we aan het ontbijt, er zat ook al een gezinnetje aan een tafel vlak bij ons. En daar kwam weer gezellig een baviaantjes aan gelopen! Heel sneaky kwam die steeds wat dichterbij om zijn slag te kunnen slaan. En je raadt het al, ineens pats boem springt ie op de tafel van het gezinnetje naast ons en jat ie zo een paar stukjes toast en ei van hun borden af! Ohh ik heb echt gelachen! Wat een geniale beesten zijn ze toch. Vervolgens had ie zijn ontbijtje heerlijk verorberd, kwam die nog even zijn lippen aflikkend langslopen om ons te laten zien dat het hem goed had gesmaakt!

En toen weer een rustig ritje naar huis, geen lekker banden geen pech onderweg, helemaal niks! Om half 11 waren we weer thuis, dus dat betekende opnieuw een heerlijk dagje aan het zwembad! Toen ik die middag thuis kwam heb ik gezellig met papa, mama en Lotte geviberd terwijl heel mijn familie achter me mee stond te kijken en te kletsen! Echt prachtig hoe mooi ze dat hier vinden. Ze hadden makkelijk uren zo kunnen blijven staan, kijkend naar die paar salaminga’s op het computerschermpje! Uiteindelijk werd het donker en had het nog maar weinig zin! Dus bye bye zwaai zwaai, van de week nog maar een keer gezellig bellen! Ik heb ze nog wat facebook foto’s laten zien wat ze ook echt fantastisch vonden! En toen was het eten alweer klaar vanavond weer heerlijk genoten van een schaaltje rijst en ei!! :) (ze hebben de hint van de vorige keer dus begrepen (hoop ik)) Vervolgens mijn zusje een Nederlands liedje laten zingen (we hebben een clubske opgericht…), nu hopen dat ze het kan onthouden en het morgen naar een van de andere vrijwilligers kan zingen! Muhaha zou wel heel leuk zijn toch!

Voor nu is het weer bedtijd, morgen gaat om half 6 de wekker weer om samen met Tessa lekker te gaan hardlopen!
Nahoeni ti bjou (betekend slaap lekker) en dan zeggen jullie als antwoord: ami
En een hele hele hele dikke knuffel van mij!

  • 26 Januari 2014 - 22:37

    Tante Joek:

    Hoi Diede,

    Wat lekker dat het goed gaat met jou.
    Je ziet en maakt toch wel bijzondere tochten en uitstapjes.
    En dan lekker zwemmen en relaxen het klinkt goed allemaal.
    Maar laat je niet gek maken door de bavianen.
    Je tijd daar begint te korten dus geniet ervan.

    Liefs tante Joek

  • 26 Januari 2014 - 22:59

    Dian:

    Het was leuk om als salamangja te kijk te staan.
    We doen het nog wel een keer.

    xx Dian

  • 28 Januari 2014 - 09:07

    Marlinde:

    Aaaaaaaaah super vet!!! Jij hebt gewoon oog in oog gestaan met bavianen, pumba's en olifanten! Het lijkt mij ook echt super daar in afrika! Bijna elke dag aan het zwembad lijkt me ook niet heel vervelend... Hahah We missen je hier wel hoor! Je krijgt heeeeeel veel dikke kusjes van mij en jassie!!!! Xxxxxxxxxxx ps. Je schrijft echt heel leuk trouwens hahah

  • 28 Januari 2014 - 09:13

    Angela:

    Heeee girl!!
    Super gaaf van die bavianen die waren bij ons niet zo dichtbij geweest haha!
    Het is daar zo mooi he!
    Wat hardlopen, goed voornemen!! Good luck
    Groetjes aan iedereen xxx

  • 01 Februari 2014 - 13:27

    Jan En Yvonne:

    Hi Diede,
    Wat een belevenissen met al die beesten.
    Lijkt ons echt super om dat mee te maken en allemaal te zien.
    Naast al het goede werk dat je er doet, ben je ook echt aan het genieten van
    de cultuur, natuur en het "eten" van rijst met ei.
    Ik zou bijna een schuimrubber matrasje voor je meenemen :-)
    maar volgens ons vertrek je vrij kort erna al richting Accra.
    Nog heel veel plezier, genieten en werken daar.

    Groetjes,
    Jan en Yvonne

  • 01 Februari 2014 - 23:45

    Max En Marjo:

    Lieve Diede,
    Alweer een gezellig verhaal van jou: super leuk om te lezen. Zo te horen heb je het nog steeds heel goed naar je zin! Het einde is nu toch wel een beetje in zicht dus geniet nog maar volop van jouw bijzondere tijd in Afrika! Dikke kus en groetjes,
    Max en Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 4847
Totaal aantal bezoekers 35453

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: