Christmasss! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu Christmasss! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

Christmasss!

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

27 December 2013 | Ghana, Tamale

Zozo, de kerstdaagjes zitten er ook weer op! Ik hoop dat jullie allemaal hebben genoten! Ik wel in ieder geval! Ondanks dat ik totaal geen kerstgevoel had toch een hele mooie en vooral een kerst gehad die ik niet snel zal vergeten! Op kerstavond zijn we naar de kerk geweest, maar daar was eigenlijk niet veel aan.. Vooral veel gepraat in het Dagbanli, waar ik dus helemaal niks van begreep.. En ik kon er niks aan doen, maar het was al laat, en dus ook redelijk saai, dus ik heb eigenlijk de halve tijd een beetje liggen\ slapen…

Eerste kerstdag was echt een geweldige dag!!! Mijn familie was al dagenlang in de weer met van alles voorbereiden. Ik kwam dinsdags thuis, waren ze een enorme koe in stukjes aan het hakken. Vervolgens gingen ze nog een paar vogels kaalplukken. En toen ze van die vogels de ingewanden eruit gingen halen, vond ik het wel tijd om naar bed te gaan. Maar de volgende dag smaakte het allemaal heerlijk! Ze vieren hier kerst op een hele bijzondere manier. Christelijke families geven aan heel de buurt eten weg. En aangezien mijn familie een van de weinige christelijke in de omgeving is, hebben ze heeeel veel mensen voorzien van een lekker pannetje rijst, spaghetti, tomatensausje, bonen, salade en die vogel waar ze de dag er voor druk mee in de weer waren! Ik denk dat ze zeker wel 50 pannetjes uit hebben gedeeld! Goede kerstgedachte hier! :)

Diezelfde avond was er een diner bij de lodge. En echt ik heb er geen woorden voor, het was zoooo lekker! Een uitgebreid vijfgangen diner met life jambee muziek en culturele dancing. Het was echt heel leuk. En misschien was het eten zelfs nog wel lekkerder dan thuis met kerst! (niks tegen jou kookkunsten hoor mam, die zijn ook geweldig!!) De dans was ook echt heel gaaf! Ik zal snel nog wat foto’s en filmpjes op facebook zetten! Tweede kerstdag was ook leuk! ’s Ochtends gewoon werken en ’s avonds lekker uiteten geweest! Vervolgens naar een danswedstrijd wezen kijken! En vandaag weer heerlijk werken..

In het weeshuis bevalt het nog steeds heel goed! Maandag dinsdag en donderdag ben ik er weer geweest. Maandag kwam ik, ik was er nog geen 5 minuten of er zat al stront op mijn shirt.. Nog geen uur later nieste er een kind recht in mijn gezicht met alle heerlijke natte spetters erbij. En vervolgens nog een uur later kotste er een kind terwijl hij lekker bij me op schoot zat. Je kunt je wel voorstellen dat ik na zon dagje wel naar een douche verlang! Maarja helaas moet ik eerst nog een hele dag bljven stinken, want ik krijg pas de volgende ochtend weer een heerlijke koude emmer water! Wauw wat voel ik me hier schoon!

Nu weer heerlijke genieten van een lekker weekendje aan het zwembad. Ook al weer bijna oud en nieuw, ik ben bang dat niet zo uitgebreid gevierd gaat worden als in Nederland. En geloof het of niet, ik mag mezelf ook bijna ‘volwassen’ noemen! Want volgende week zondag word ik al weer 18 jaartjes! Goede reden om mijn gezinnetje eens lekker mee uit eten te nemen! Ik heb er nu al zin in!
Ik wens jullie allemaal een heeeeeeeeele fijne jaarwisseling, en ik spreek jullie snel!

Dikke kus,
Diede


  • 27 December 2013 - 16:39

    Ad:

    Ha lieve Diedeltje,

    Al bijna twee maanden in Ghana, laat je ons nog steeds genieten van je prachtige verhalen.
    Ervaringen genoeg, zo te lezen. Hartstikke fijn dat je ook de feestdagen daar zo kunt beleven.
    Hopelijk zijn de volgende festiviteiten ook zo gezellig. Eerst oud en nieuw en dan natuurlijk jouw 18e VERJAARDAG op 15 JANUARI. Goed idee om je familie mee uit eten te nemen. Zullen wij hier ook doen.
    In het weeshuis is ook genoeg te beleven, zie ik. Niet allemaal even fris, maar dat hoort er gewoon bij. Alles went, als je er een tijdje bent. Bovendien zijn er vast een heleboel ervaringen daar die zo mooi zijn, dat je maar op de koop toe neemt. Wees maar lief voor die kinderen, maar dat zit bij jouw wel goed.
    Lieve schat, heel veel groeten van mij. Ik ben beretrots op je.
    Xxx Ad


  • 27 December 2013 - 19:23

    Diede Van Rangelrooij:

    Lieve papa,

    Ik hoop dat je me niet vergeet, aangezien je nu al niet meer weet wanneer ik jarig ben :(...
    En je zou toch zeggen dat het zeker voor jou niet moeilijk moet zijn om te onthouden aangezien je een dag na me jarig bent?
    Hahah maar doe dat maar hoor, lekker uiteten met mijn verjaardag! Zo lang je maar wel op mij proost, en dat we het nog een keer over doen als ik er weer bij ben! :)
    Zometeen eventjes gezellig bellen?

    Kusje!

  • 27 December 2013 - 20:19

    Dian:

    Ha meiske

    Fijn om je net even aan de telefoon te hebben gehad.
    Ik kan me voorstellen dat het best allemaal heel bijzonder is wat je meemaakt. En dat het best leuk zal zijn, maar dat je ons toch ook zult missen. Dat doen wij bij jou in ieder geval wel.

    Over twee weken ga je al weer naar de compound. En dat is toch ook weer een bijzondere ervaring.

    Je vertelde dat je volgende week uit gaat eten met je eigen familie. Neem ze maar lekker mee, het is ook weer een soort afsluiting van jouw verblijf daar.

    xxx, mama.

  • 30 December 2013 - 11:57

    Marjo:

    Lieve Diede,
    De kerst-dagen zijn alweer lang voorbij maar ik kan me voorstellen dat jouw kerstmis 2013 je nog lang bij zal blijven. Bijzonder om het zo mee te maken.
    Geniet nog van je zinvolle werk in het weeshuis en van jouw lieve (schone :) ) kindjes.
    Nu op naar 2014 en natuurlijk jouw 18e verjaardag! Geniet ervan en laat je maar goed verwennen.
    Veel groetjes, liefs en kussen van ons allemaal.
    Marjo en Max

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 35451

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: