Hippo's spotten! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu Hippo's spotten! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

Hippo's spotten!

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

02 December 2013 | Ghana, Tamale

Hay honeys,

Dit weekeind was in 1 woord: GEWELDIG!!! Maar ik ga het lekker niet bij dat ene woord laten, maar jullie alles tot in de details vertellen!

Vrijdagochtend vertrokken we, we hebben een eigen busje en Bash ging gezellig mee. Heerlijk zo zonder die stress of er wel een bus of trotro gaat. We zouden om kwart voor 8 vertrekken, maar ja het Afrikaanse kwartiertje liep natuurlijk wat uit dus we vertrokken om half 10! En hoe, tfoeeee!!! Met zijn 13e in dat busje was toch wel een beeetje vol.. Nouja dan maar omstebeurt iemand naast bash (onze chauffeur) op de grond achterstevoren met een kussen onder je kont. Opzicht allemaal nog prima en niks mis mee, totdat je dan van de asfalt weg en de normale zandweggetjes af gaat en dus op zandweggetjes komt met enorme kuilen en gaten in de weg en dan weer een enorm steen of een koe voor je. Lekker hoor dat gehobbel achterstevoren op de grond in dat busje!! En het leukste van alles, ik zat daar nadat we hadden geluncht. En er was nog een man mee om Bash af te wisselen met rijden. Maar zijn kont zat dus ongeveer op de hoogte van mijn hoofd. En toen begon die me toch een stelletje scheten te laten! Tfoeeeee, heeeerlijk!

Uiteindelijk rond een uurtje of 6 kwamen we eindelijk aan in Watchau. Helaas was het al donker en viel er niet zoveel te zien! Die eerste nacht hadden we 2 boomhutten. Voor de ene moesten we eerst nog ruim een half uur lopen en die andere kon je met het busje naartoe. Dus ik denk, nou best leuk nog zo’n avondwandelingetje! Mooi rustig door het savannegras lopen terwijl je tegelijkertijd lekker naar de sterrenhemel kijkt, leek me wel wat. Maar de gids die met ons mee was dacht daar wat anders over!! Hij rende zowat naar de hut toe. Dus het enige waar ik naar kon kijken was naar de grond en naar mijn voeten om ervoor te zorgen dat ik niet zou vallen! Zegt Sem op een gegeven moment ook nog ‘Ja, er zullen hier ook vast wel slangen zitten toch?’ Fijn Sem, super, stelt me echt gerust hahaha!

Maar goed na een half uurtje lekker hollen kwamen we aan bij onze slaapplaats. En het was echt zoo mooi. Het was naast een rivier dus er stonden ineens naast het savannegebied heel veel bomen. Je hoorde de rivier rustig stromen en door de bomen heen zag je nog wat sterretjes sprankelen. Het is maar goed dat we die boomhut de volgende dag in het licht pas goed konden bekijken anders vraag ik me af of we naar boven waren geklommen. Een paar van de steunpilaren zaten los en er zaten hier en daar wat gaten in het plateau omdat er een plankje was afgebroken. De trap naar boven misten een aantal treden (dat zagen we natuurlijk ‘s avonds al wel) En zodra je je omdraaide hoorde je het plateau aan alle kanten kraken!

Ondanks dat heeerlijk geslapen en het was vooral echt prachtig wakker worden! Volgende dag gingen we de hippo’s spotten!! Het was eeeecht gaaf. Op de grens van Ghana met Burkina Faso ligt een riviertje, daar heb je er dus een heleboel. In een kano gingen we de rivier op. Wel een beetje vlak bij de kant om op afstand te blijven. En toen zegen we ze dus. Zoooo mooi, soms alleen oortjes boven water, dan de hele kop, en soms ineens helemaal boven water. Ik snap niet hoe ze het doen aangezien ze zo dik zijn, ik zou toch denken dat ze naar beneden zouden zakken haha! Maarjaaa foto’s komen zo snel mogelijk op fb!! Maar mijn camera is kapot  Dus moet even van iemand anders fototjes overnemen! Toen wilde we de rivier oversteken, naar Burkina Faso. Maar toen we midden op het water waren kwam er ineens heel dichtbij een nijlpaard boven water!! Vet eng, die Ghanezen die aan het roeien waren ineens suuuper snel roeien, haha, maar we hebben het overleeft en we hebben er dus nog mooi een van lekker dichtbij gezien ook!

Die avond sliepen we weer lekker buiten, dit keer niet in de boomhut maar ergens op een open vlak. Echt prachtig ook!! Je zag de prachtige sterrenhemel, de grote beer, de kleine beer en orion. Verder kwam ik helaas niet haha! En dan nog die prachtige vallende sterren. Echt heerlijk om zo in slaap te vallen!!

De volgende dag wilde we weer op tijd naar huis, en ja hoor je raadt het al, dat gaat hier niet! We zaten al helemaal klaar om te gaan, is de accu leeg! Jeeeej, zaten we daar in de middel of no where… Dus toen is onze gids daar het dichtst bij zijnde dorpje gegaan om iets te regelen. Uiteindelijk waren we tweeënhalf uur later dan eindelijk onderweg.
En geloof me die terugweg was een hel!!! We waren ongeveer 4 uur onderweg toen we een auto in de berm zagen staan. En dan is het wel zo netjes om te gaan helpen aangezien er op die plekken nou niet zo heel vaak ander verkeer langs komt. Nou Bash en z’n vriend hebben mooi geholpen en na ongeveer een uurtje gingen we weer verder. Maar nee hoor, dat was nog niet genoeg pech. We waren zo’n 3 uur aan het rijden toen de auto ineens een wel heel gek geluid maakte! Ja hoor, klapband!! Maar gelukkig hadden we nog steeds onze handige ghaneesjes bij. Bash en zn vriend hadden even een half uurtje zitten sleutelen en we konden weer verder. Die mensen die voorbij raastte waren wel helemaal gek joh. Zo dicht dat ze langs je komen en de snelheid waarme ze langs je komen, echt niet chil! Eén bus wat het ergste, en ik hoop voor hem dat ie ooit nog kan rijden. Want toen we weer onder waren zagen we deze bus weer… Maar nu stond ie naast de weg en helemaal gedraaid. Op de andere weghelft lag een auto. Helemaal plat en je zag er twee lichamen in liggen. Echt zo’n naar beeld!! Waren we wel allemaal nogal van geschrokken hoor!! Ik wist al wel dat het verkeer hier heel wat gevaarlijker is dan in Nederland. Maar ik ga nu wel eventjes nooog beter uitkijken dan ik al deed. En hoop ook dat dat beeld snel van mijn netvlies afgaat!!!

Nouja ondanks de terugweg wel echt een geweldig weekend gehad hoor!!
Nu weer een heerlijk werk weekje, examens dus zal wel lekker rustig zijn. Beetje nakijken en met de kinderen spelen, gaat helemaal goed komen!!

Ik spreek jullie snel!! Dikke kus van mij!

  • 02 December 2013 - 20:18

    Diede Van Rangelrooij:

    Jeeeejtje zeg, hoor ik vandaag dus dat die mensen van dat ongeluk familie is!!
    Er zaten 6 mensen in de auto, en ze zijn allemaal overleden!
    Echt heftig joh!!

  • 03 December 2013 - 19:35

    Tante Joek:

    Wat een naar einde van je verslag over het geslaagde weekend.
    Probeer maar te concentreren op je werk op school, al zal dat niet meevallen.
    Liefs tante Joek

  • 03 December 2013 - 20:52

    Johanenmienclement:

    Hoi Lieve Diede,

    Wat een verhaal zeg van je weekend ,veel beleeft hoor in de mooie natuur van Ghana. Heel erg heftig wat je gezien hebt op de terug weg, en dan weer terug naar je werk op school is wel veel he!

    veel lieve groetjes Tante Mien en Ome Johan.

  • 03 December 2013 - 21:52

    Dian:

    Hoi meisje.

    Je had het er zondag aan de telefoon al over. Toen moest je even slikken, merkte in wel.

    Let inderdaad heel goed op daar in dat malle land.
    Ik geniet wel van het eerste stuk van je verhaal. Superleuke dingen die je schrijft.

    Liefs, Mama

  • 03 December 2013 - 22:15

    Ad:

    Even een reactie in dichtvorm want
    Sint en Piet zijn weer in 't land
    Wat een mooi nijlpaardenavontuur
    In die prachtige Ghanese natuur
    Om jaloers op te zijn
    Al is niet alles even fijn
    Een heftig ongeluk
    Brengt je dan wel even van je stuk
    Ga echter door me je mooie, indrukwekkende verhalen
    We lezen ze meestal meerdere malen
    Xxx dag lieve schat
    Ad

  • 03 December 2013 - 22:43

    Diede Van Rangelrooij:

    Hahah, ik voel me top hoor!
    Don't worry, het is hier nog steeds super leuk!!
    En zo lang of goed zagen we het nou gelukkig ook weer niet!!
    Ik en gewoon lekker aan het genieten!!!
    En pap je bent een gekkie met je gedichtje haha,
    ik was ook al van plan om donderdag in dicht vorm een blogje te schrijven!
    Dus maak je borst maar nat haha!
    Dikke kus van mij!!

  • 04 December 2013 - 19:42

    Ad:

    goed schat
    ik maak mijn borst vast nat
    jouw kennende zal het niet klein
    zijn
    een kop en een staart
    en daartussenin een nijlpaard
    dat is het formaat wat het volgens mij wordt
    wat gedichten maken doe jij nooit in het kort
    ik verheug me er nu al op
    en stop
    dag moppie
    vandaag liep ad met een sinterklaaskoppie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 35448

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: