Here we go! - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu Here we go! - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

Here we go!

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

09 Februari 2017 | Sri Lanka, Digana

Lieve vrienden en familie,

Allereerst wil ik degene die me hebben gesponsord enorm bedanken voor hun donaties, in totaal heb ik 720 euro opgehaald voor de stichting Home of hope 4all !! ik heb in de laatste paar dag met eigen ogen gezien dat het hier helemaal goed besteed gaat worden!

Inmiddels is het drie dagen geleden dat ik samen met 3 medestudenten in het vliegtuig stapte vanaf Düsseldorf. Het is gek om weer weg te gaan en ik ga een heleboel mensen en dingen enorm missen. Ik weet echter ook dat ik iets fantastisch voor de boeg heb, wat het vertrek toch wat gemakkelijker maakt. De vlucht was lang, maar hij is vlekkeloos verlopen. Na een reis van in totaal zo’n 27 uur was ik toch wel erg blij om op de plaats van bestemming aan te komen. De autorit die hieraan voorafging was al een hele ervaring. Het verkeer is hier compleet anders dan in Nederland. Het feit dat ze hier links rijden is al even wennen, maar dat er vervolgens ook nog op slechts enkele centimeters afstand auto’s passeren met een behoorlijk tempo, dat is al helemaal iets wat ik niet gewend ben. Met de kamikazeacties die ik heb gezien, was ik dan ook erg blij toen we er waren en ik heerlijk mijn bedje op kon zoeken.

De volgende dag heb ik het terrein gezien waar ik de komende maanden zal werken. Het is een groot terrein middenin de prachtige natuur van Sri Lanka. Er staan mooie huizen voor de kinderen en ook de therapieruimtes in het rehabilitation centrum zien er erg goed uit. Er zijn verschillende ruimtes om therapie in te geven en ook met de materialen kunnen we een hele hoop. Verder is er een zwembad waar therapie in wordt gegeven, ook krijgen de kinderen van het weeshuis hier zwemles. ’s Avonds hebben we informatie gekregen over hoe de komende tijd eruit zal zien en wat er van ons verwacht wordt. Ik ga hier kinderen met zowel lichamelijke al geestelijke beperkingen therapie geven door middel van beweging. In deze therapieën wil ik de kinderen vooral mentaal sterker maken door aan de slag te gaan met thema’s zoals weerbaarheid, assertiviteit en lichaamsbeleving. Hoe ik dit precies ga doen, dat hoop ik in de komende weken uit te gaan zoeken. Communicatie is erg lastig omdat je elkaars taal niet spreekt, gelukkig kun je ook met non-verbale communicatie een hele hoop.

Vandaag heb ik mijn eerste therapieën uitgevoerd. Hierin heb ik vooral kennis gemaakt met een aantal kinderen en geprobeerd erachter te komen wat het probleem is. Het is fantastisch om bezig te zijn met deze kinderen. Maar het is ook erg lastig. Gehandicapte kinderen worden hier vaak vanaf jongs af aan enorm gepamperd. Op deze manier leren ze dat ze zelf niets hoeven te doen. Het is hierdoor erg lastig om sommige kinderen te motiveren om toch wel iets te gaan doen. Toch kijk ik er met goede moed tegenaan!!

Verder is Sri Lanka een prachtig land. Ik zit op dit moment mijn blog te schrijven met uitzicht op bergen, palmbomen en nog veel meer prachtige flora. Naast de flora heb je natuurlijk ook de fauna.. Ja, ja, een heleboel beesten. Zo zagen we gister een eekhoorntje, lopen hier kippen rond en zo nu en dan een koe. Maar voornamelijk heb je reptielen en insecten. De afgelopen dagen verbleef er een gigantische kever van ongeveer 5 centimeter rondom ons huis. Wat minder leuk was voor de kever, is dat hij dacht te kunnen vliegen. Hierdoor kwam hij in de ronddraaiende ventilator terecht die hem dwars doormidden sneed. Sneu voor de kever, maar nu zijn wij er in ieder geval vanaf.

Als er nog mensen zijn die home of hope 4all willen sponseren, dan is dit natuurlijk van harte welkom. Home of hope krijgt geen geld van de overheid en moet dus helemaal draaien vanuit donaties, vandaar dat alles welkom is. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kun je dit naar mij overmaken naar NL80INGB0007855386, ik zal er vervolgens voor zorgen dat het totale bedrag bij de stichting terecht komt.

Morgen ga ik met de andere stagiaires en vrijwilligers uit het huis naar Kandy, een grote stad die ongeveer drie kwartier rijden hiervandaan ligt. En dan begint maandag mijn eerste volle weekje met therapieën. Ik hou jullie op de hoogte over hoe het hier is.

Dikke kus,
Diede

  • 09 Februari 2017 - 16:10

    Jacqueline:

    Leuk geschreven en fijn om te horen dat het een goede plek is waar jij, maar ook de kinderen veel kunnen leren. Veel succes.

  • 09 Februari 2017 - 16:55

    Dian:

    Yes. Eerste blog. Leuk om van je te lezen. Liefst van ons.

  • 09 Februari 2017 - 17:14

    Rieki Penders :

    Hallo Diede, heel onverwacht krijg ik je blog te lezen. Heel leuk. Wij zijn een aantal jaren geleden ook in Sri Lanka geweest. Een prachtig land met hele vriendelijke bevolking.
    Ik wens je heel veel succes en plezier.

  • 09 Februari 2017 - 17:31

    Jola Van Elten:

    Leuk om je zo te kunnen volgen Diede. Heel veel succes en plezier daar ❤

  • 09 Februari 2017 - 17:37

    Diede Van Rangelrooij:

    Bedankt allemaal :)
    Nog tips om heen te gaan Rieki?

  • 09 Februari 2017 - 18:58

    Mien En Johan Clement:

    Lieve Diede.
    Na een lange reis en terecht gekomen in een mooie natuur . Maandag werken zal best wennen zijn ,een hele taak omdat je elkaars taal niet spreekt . Mooi dat je nu al gezien hebt hoe je het sponsor geld daar goed kunt besteden.
    Veel succes en liefs Mien en Johan xxx

  • 09 Februari 2017 - 21:41

    Marjo:

    Lieve Diede, dat is alvast een mooi eerste verhaal. Het klinkt goed en ik heb het idee dat je een goede start hebt gemaakt. Ga zo door. Groetjes van ons allemaal. XX Marjo

  • 09 Februari 2017 - 23:56

    Ad:

    Mooi jeceerste bericht te lezen. Ben benieuwd naar je volgende ervaringen. De start is positief, mooi. Geniet ervan en laat snel weer iets van je horen.

  • 10 Februari 2017 - 18:56

    Anja:

    Mooi om te lezen. Een goede start is het halve werk

  • 10 Februari 2017 - 23:09

    Joek Penders:

    Goed om te horen dat je reis probleemloos verlopen is. En nu wennen aan je nieuwe omgeving. Ik hoop dat het snel lukt. Met gehandicapte kinderen werken is een vak apart.
    Ik wens je veel geduld en een leerzame tijd. Liefs Tante Joek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 606
Totaal aantal bezoekers 35405

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: