Genieten - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu Genieten - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

Genieten

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

14 Mei 2017 | Sri Lanka, Digana

Ik blijf het iedere keer weer zeggen; Wat gaat de tijd toch ontzettend snel. Het is alweer ruim vijf weken geleden dat ik mijn laatste blog heb gepost. Vijf weken, waarin ik slechts twee weken heb gewerkt en maar liefst drie weken vakantie heb gehad.

Laat ik beginnen met de dag dat ik vakantie kreeg. Ik kreeg deze dag hooggeëerd bezoek van mijn schoonouders. Het was ontzettend leuk om ze hier rond te leiden en mijn ‘thuis’ voor deze paar maanden te laten zien. Ik heb nog een paar dagen met ze opgetrokken en het is toch wel erg bijzonder om deze ervaring met ze te kunnen delen.

Na deze daagjes was het tijd voor de treinrit van Kandy naar Ella, samen met Meike. Deze 7 uur durende treinrit staat erom bekend dat hij één van de mooiste ter wereld is. En dat kan ik me enorm goed voorstellen. We begonnen hutjemutje op elkaar terwijl we konden genieten van prachtige Sri Lankaanse muziek. Er stond een groepje jongens in onze coupé te zingen, te trommelen en te dansen (voor hoe ver dat lukte met de drukte). We konden geen kant op en hadden helaas ook geen zit plek. Aangezien de deuren van de trein open stonden besloten we een plekje in de deur op te eisen. Nadat we een aantal hele boze blikken toegeworpen hebben gekregen hebben we ons naar de deur kunnen wurmen. Hier hebben we urenlang genoten van de muziek, van leuke en minder leuke mensen in de trein en voornamelijk van al het moois wat er buiten te zien was. De rit was prachtig. We reden door groene theeplantages, arme dorpjes waar iedereen naar je zat te zwaaien en door jungle gebieden. Het laatste deel reden we door de bergen waar keer op keer de meest indrukwekkende uitzichten voorbijkwamen.

Nu 7 uur in deze deuropening te hebben gezeten waren we toch wel erg blij dat we eindelijk in Ella arriveerden. Even lekker ontspannen, heerlijk eten en een lekker drankje doen. Na me een nacht hondsberoerd te voelen hebben we verschillende wandeltochten gelopen op weg naar mooie uitzichtpunten. Hierna was het tijd om door te gaan naar het strand. Lekker eten, een kleurtje krijgen en zwemmen in wilde golven. Dat is nou optimaal genieten.

Halverwege deze vakantie van twee weken was het eindelijk zo ver. Mijn ouders en Daan kwamen aan in Sri Lanka. Het was zo enorm fijn om ze weer te zien en ik heb er echt volop van genoten. Samen met onze gids Viji zijn we lekker bij het strand geweest, heb ik Home of Hope en Kandy laten zien, hebben we de eerder beschreven treinrit gemaakt en hebben we prachtige bergen bewandeld. Verder hebben we twee verschillende safari’s gedaan en heerlijk gegeten. Ik moest vervolgens nog een weekje werken waarin zij nog verder hebben rondgereisd. Het afscheid nemen was dit keer wel een stuk moeilijker dan de eerste keer en sindsdien is de heimwee wel wat gegroeid. Hier een korte indruk van hoe zij het hebben gevonden:

Papa: 17 dagen Sri Lanka hebben een geweldige indruk op mij gemaakt. Klimmen en klateren, liters zweet, mooie mensen, rice and curry, fantastische natuur, olifanten, luipaarden en nog veel meer. Wat dacht je van een ritje in een tuk tuk, zingen met Sri Lankanen in de trein en bergen beklimmen ondanks hoogtevrees. Te veel om op te noemen. En wat ook wel lekker is, is bij 38 graden een zwembad of de Indische Oceaan en een kamer met airco en zelfs een biertje vind ik dan lekker. Sri Lanka heeft indruk gemaakt. Diede heeft ons laten zien waar zij werkt en woont. Petje af voor jou.

Mama: Wat heb ik genoten van onze vakantie in dit mooie land. We hadden een hele fijne gids en chauffeur in één. En natuurlijk een dochter met de nodige ervaring. Het was erg leuk om op Home of Hope te zien waar Diede werkte en met toch beperkte middelen een mooie bijdragen kunt leveren in dit toch wel arme land. Maar acht, wat is arm? Met mensen die zo trots zijn als een pauw op hun land en met een stralende blik vol respect het volkslied zingen. En wat hebben we veel gezien en gedaan. Maar ook geproefd. Mangostan, Dorian, heerlijke mango’s, rice and curry, Dahl koekjes en noem maar op. We gaan kijken of we hier de smaak ook kunnen vangen. Dus als je ooit nog een leuke reis wilt maken dan is dit een geweldige mogelijkheid. Doen! En wij weten een gids.

Daan: De reis naar Sri Lanka was een onwijs gave ervaring. We hebben veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Van bergen beklimmen to tempels bezoeken en van op safari gaan tot een boottochtje maken om walvissen te spotten. Daarnaast heb ik mijn schoonouders een stuk beter leren kennen. Maar het absolute hoogtepunt van de reis naar Sri Lanka was toch het moment dat ik eindelijk Diede weer in mijn armen had.

Na de vakantie heb ik 2 weekjes hard gewerkt. Het rooster zat goed vol en het was fijn om weer lekker bezig te zijn. Net toen het leven weer een beetje normaal aan het worden was kwam er weer een week vakantie aan. Sjonge jonge wat erg... Ik heb deze dagen gebruikt om nog even verder te bruinen op he strand en om het laatste stuk regenwoud dat er in Sri Lanka is te bezoeken. We hadden een gids die alles wist en ons prachtige planten en dieren kon laten zien. We hebben tarzan gespeeld in de lianen en gezwommen bij een waterval. Verder moesten we iedere 10 minuten weer een roedel honden weg jagen die achter ons aan zat. Na deze indrukwekkende tocht hebben we nog een paar laatste dagen lekker op het strand gelegen. We hebben secret beach bij Mirissa bezocht wat het meest mooie strand was dat ik ooit heb gezien. Ik heb hier uren gebruikt om de prachtigste schelpen te vinden en een fantastische zonsondergang te bekijken.

Vervolgens was het tijd om terug te gaan naar Kandy. De bruiloft van Yughanti zou namelijk de volgende dag plaatsvinden. In ons hostel hebben we om hulp gevraagd om onze Saree’s aan te trekken. En na anderhalf uur klaar maken zagen we er prachtig uit. De ceremonie was erg leuk om te zien. Compleet anders dan in Nederland. De hele ceremonie werd gezongen en er waren verschillende rituelen waar ik niet bekend mee was. Na afloop van de ceremonie kregen we een heerlijke lunch, maakten we foto’s met het bruidspaar en was het vervolgens alweer tijd om naar huis te gaan.

Zoals je kunt lezen zijn de afgelopen weken weer fantastisch geweest. Ik heb nu nog 4 weken werken voor de boeg. Ik heb nog erg veel zin in de laatste weken hier, maar kijk er ook wel heel erg naar uit om na 5 dagen op de Malediven weer naar huis te gaan.

Hele dikke kus,
Diede

  • 14 Mei 2017 - 12:44

    Dian:

    En dan vinden wij het heerlijk om jou weer thuis te krijgen. We komen kijken naar je stagepresentatie in Zwolle.
    Tot snel.

  • 14 Mei 2017 - 12:58

    Ad:

    Dank je voor je mooie blog. Ik grniet nu nog elke dag als ik terugdenk aan Sri Lanka.
    Nog veel plezier daar en doe de groeten aan Viji als je hem nog ziet.

  • 14 Mei 2017 - 13:30

    Marjo:

    Lieve DIede,
    Wat heb je weer een gezellig stukje geschreven.
    Zo te lezen, geniet jij heel erg van alles daar en doe je goed werk.
    Groetjes van ons allemaal uit Oud Gastel.
    Dikke kus,
    Max en Marjo

  • 14 Mei 2017 - 14:11

    Mien :

    Lieve Diede. Wat fijn om je verhalen te lezen . Veel van je Pa gehoord hoe het was . Nog 4 weken , nu af tellen kanjer. Liefs xxx Mien en Johan

  • 14 Mei 2017 - 19:26

    Joek Penders:

    Goed om te lezen dat je zo geniet van alles. Nog een fijne en leerzame tijd daar groetjes Tante Toos, tante Joek en ome Jo

  • 15 Mei 2017 - 08:01

    Juul:

    Heee lieve nicht!
    Wat klinkt het allemaal mooi en vet!
    Ook heel leuk dat je een bruiloft mocht mee maken in sri lanka!
    Nog heeel veel plezier daar en ik zie je snel weer

    Xx

  • 15 Mei 2017 - 13:17

    Janne:

    <3

  • 17 Mei 2017 - 09:23

    Jacqueline:

    Weer zo leuk om je blog te lezen. Waande mij weer even In Sri Lanka. Wij hebben echt genoten van je rondleiding in Home of Hope. Een prachtige locatie en waar je kan zien dat er veel liefde is ingestoken.
    Een paar daagjes samen optrekken was erg leuk en gezellig en goed om te zien dat je het naar je zin hebt. Je straalde.
    Nog even genieten de komende maand.
    Dikke x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 35311

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: