Halfway - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu Halfway - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

Halfway

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

05 April 2017 | Sri Lanka, Digana

Lieve allemaal,

Wat gaat de tijd toch snel. Ik zit inmiddels bijna halverwege mijn reis! Het aftellen gaat nu dan ook beginnen, en uit ervaring weet ik dat de tijd dan alleen nog maar sneller lijkt te gaan. Het werk op de Medical doe ik nog altijd met het grootste plezier van de wereld. Ik vind het heerlijk om met de cliënten aan de slag te zijn en de kennis die ik heb hierbij in de strijd te gooien. Er zijn cliënten waar ik geen genoeg van kan krijgen en cliënten waar ik soms gillend van weg zou willen rennen. Maar al deze verschillende kinderen met verschillend gedrag zorgen voor mij dat het een ontzettend leuke, leerzame en uitdagende stage is.

Op de Medical blijft het iedere dag weer een verrassing wat je allemaal te doen staat. Soms denk je dat je helemaal vol gepland bent, maar dan komt er geen cliënt opdagen. Andere dagen heb je een ontzettend leeg rooster maar dan komen er hier en daar ineens toch nog allerlei cliënten tevoorschijn. Het mooie hieraan is, het kan allemaal. Met zijn allen zorgen we ervoor dat iedere cliënt krijgt waarvoor hij komt en dat er aan ieders behoefte wordt voldaan.

Zoals ik al zei heb ik cliënten die het bloed onder mijn nagels vandaan halen en cliënten die ik het liefst in mijn koffer mee naar huis zou nemen. Zo geef ik therapie aan een meisje van een jaar of 15 met een enorme ontwikkelingsachterstand. Dit meisje is stiekem mijn favorietje. Ze volgt sinds ongeveer 2 maanden PMT om sterker in haar schoenen te staan. Ik heb oefeningen met haar gedaan om te werken aan haar zelfvertrouwen, maar ook om fysiek sterker te worden. Zei en haar vader spreken beiden goed Engels wat het werken erg gemakkelijk maakt. Het zijn beide lieve en open mensen die zich volledig inzetten voor de therapie. Het is fantastisch om te zien hoe enorm dit meisje in slechts twee maanden is gegroeid. Van een rustig, ingetogen meisje is ze uitgegroeid tot een vrolijke, open en enthousiaste meid. Wanneer je haar ziet straalt ze en het is duidelijk dat ze steeds meer zelfvertrouwen krijgt. Het is fantastisch te zien hoe dankbaar dit meisje en haar vader zijn. Ik heb al meerdere keren jackfruit (een heel lekker stuk fruit) van ze gekregen en iedere week na afloop van de sessie krijg ik een ontzettende dikke knuffel van dit meisje.

Naast het werk heb ik natuurlijk ook nog ieder weekend volop genoten van Sri Lanka. Zo hebben we een paar weken geleden een fantastische safari gedaan. We hebben een hele tijd naar een grote olifanten familie kunnen kijken en genoten van de prachtige natuur. Wij zaten met in totaal 7 mooie, jonge, blanke meiden in de jeep. Hierdoor waren wij voor een heleboel andere jeeps nog interessanter dan de olifanten. De ene na de andere jeep vol met chinezen stopte om een foto van ons te maken. Het is maar wat je interessant vind... De volgende dag zijn we naar Knuckles range gereden. Dit is een bergachtig gebied dat bekend staat om 5 bergen die naast elkaar net de knokkels van een hand lijken, vandaar Knuckles range. Dit gedeelte van het weekend was indrukwekkend, maar erg vermoeiend. Het begon met de tocht naar het hotel toe. We zijn een gedeelte gaan wandelen omdat de omgeving hier zo mooi is. Helaas begon het onderweg al te regenen, we besloten toch te gaan lopen omdat het ‘niet zo ver’ was en omdat we bij een meertje uit zouden komen. Ik heb een heel repertoire aan gekke liedjes in mijn hoofd zitten die ik allemaal van mijn lieve vader heb geleerd. Daarmee konden we de eerste paar uurtjes al dansend en zingend door de regen wel doorkomen. Naar mate de liedjes op raakten dachten wij er bijna te zijn. De gids zei ook telkens, we zijn er bijna, we zijn er bijna (maar nog niet helemaal)!! Zo liepen we voor mijn gevoel nog urenlang rond door de regen. Verkleumd, hongerig en tot op het bot doorweekt kwamen we ein-de-lijk bij het hotel aan. Nadat we hier even konden opladen hebben we nog heerlijk in de regen in een waterstroom vol bloedzuigers kunnen zwemmen. Om de volgende dag aan de ‘echte’ wandeltocht te kunnen beginnen. We gingen nu namelijk naar de Knuckles toe lopen. We begonnen in de volle zon te lopen terwijl mijn benen nog moe en zwaar aanvoelde van de vorige dag. Een leuke bijkomstigheid van dit gebied waren de bloedzuigers. Kleine, zwarte, wormachtige beesten die omhoog springen naar je voeten of benen om zich vervolgens vol te zuigen met je bloed. Iedere paar stappen moest iemand wel weer even stil staan om er paar van zich af te trekken. Nadat we een tijd hadden gelopen en na de Knuckles gezien te hebben begon de lucht weer te betrekken. De top van de Knuckles konden we toch niet meer bereiken, dus voor mij was dit een goede reden om met een deel van de groep vast om te draaien, terug naar de taxi. En ja hoor, onderweg naar beneden begon het weer volop te regenen... Door een intense waterstroom liepen we naar beneden. Het leek alsof de bloedzuigers inmiddels waren vermenigvuldig en dat je nu iedere stap wel weer een aantal nieuwe aan je benen had hangen. Uiteindelijk kwamen we opnieuw verkleumd, hongerig en tot op het bod doorweekt beneden aan. Gelukkig konden we hierna lekker naar huis om warm te douchen. Wat een weekend!!

Het weekend hierna ben ik naar het strand van Trincomalee geweest. Heerlijk een weekend ontspannen. Ik heb dit weekend bijna alleen maar op het strand gelegen en in de zee gezwommen. Ook kon ik hier eindelijk een keer een lekkere cocktail drinken en socializen met andere blanke mensen. We zijn met een groepje wezen snorkelen op Pigeon Island. Hier heb ik mijn ogen uitgekeken, zo mooi dat het was. Het leek wel alsof ik middenin Nemo terecht was gekomen. De meest kleurrijke vissen en prachtig koraal. En om deze ervaring helemaal compleet te maken, een gigantische zeeschildpad en een aantal haaien van één tot wel twee meter groot! Opnieuw een ontzettend geslaagd weekend op een prachtige plek die ik over een paar weken samen met mijn ouders en lieve vriendje nog een keer mag bezoeken!

Het weekend hierna was het tijd om wat meer cultuur te snuiven. Samen met Meike, Marjolein en een vriend die we een week eerder hadden ontmoet zijn we naar Polonnaruwa geweest. Dit is een oude koningsstad waar je nog talloze ruïnes kunt vinden van honderden jaren geleden. Op de fiets zijn we deze verschillende ruïnes langs gegaan. Het was ontzettend mooi om te zien. Na deze lange en indrukwekkende fietstocht konden we heerlijk afkoelen bij het zwembad van ons hotel. Polonnaruwa is een stadje middenin een prachtige omgeving waarvan we heerlijk hebben genoten.

Het afgelopen weekend ben ik lekker thuisgebleven om hard aan school te werken. Dat moet natuurlijk ook nog gebeuren! In het huis heb ik het nog steeds heel goed naar mijn zin met de andere meiden. De huisdieren die we telkens weer tegenkomen zijn toch wel wat minder. Zo lopen er in het huis vieze harige spinnen van tien centimeter rond, hebben we al verschillende mierennesten gevonden en zijn ook nog steeds de gigantische torren en kakkerlakken niet te missen. Als kers op de taart zat vanochtend het therapie bad plotseling helemaal vol met slierten kikkerdril. Het kan allemaal hier!

Al die verschillende leuke en iets minder leuke dingen bij elkaar zorgen ervoor dat ik me enorm vermaak hier in Sri Lanka. Morgen is mijn laatste werkdagje voor de vakantie. Volgende week wordt hier oud en nieuw gevierd waardoor ik heerlijk mag genieten van twee weekjes vrij. Dat kan ik dan mooi gebruiken om dit weekend op stap te ga met mijn schoonouders en dan lekker rond te reizen door Sri Lanka. De tweede week ga ik genieten van het rondreizen met mijn ouders en Daan!

Mocht je het leuk vinden om beelden bij de verhalen te kunnen zijn dan kun je foto’s bekijken op facebook: https://www.facebook.com/diedevanrangelrooij. Ik ga nog volop genieten van mijn tijd hier. Ik hou jullie op de hoogte!

Dikke kus,
Diede

  • 05 April 2017 - 17:53

    Ad:

    Bedankt voor je nieuwe schrijfsel, het is weer een boeiend verhaal.
    Ik hoop dat we over ruim een week zelf ook volop mogen genieten van al het mooie dat Sri Lanka te bieden heeft. Jij hebt het alvast verkend en weet ons vast goed te gidsen.
    Mocht het nodig zijn dan kunnen we nog wat gekke liedjes zingen ter uitbreiding van je repertoire.
    Heb ik heel veel zin in je volgende week een echte knuffel te kunnen geven en op pad te gaan. Vraag bloedzuigers en ander ongewenst wild om uit de buurt te blijven.
    Veel plezier met Jacqueline en Nanne en tot volgende week vrijdag.

    Xxx en evenzovele knuffels

    Ad

  • 05 April 2017 - 19:21

    Dian:

    We komen er aan. Zin in.

  • 05 April 2017 - 19:29

    Mien Clement:

    Lieve Diede. Wat een prachtige verhalen zo jij schrijft . Je ziet veel van het land ,wat een tocht in de bergen bah brrr die bloedzuigers en regen. Gelukkig ook lekker een weekend aan het strand .
    En je werk wat fijn dat je zoveel kunt betekenen voor de cliënten die heel verschillend zijn.
    Ga fijn genieten van je vakantie en natuurlijk met Daan en je ouders. Liefs Tante Mien en Ome Johan

  • 05 April 2017 - 20:06

    Adri:

    Ha Diede,
    Wat een heerlijk verhaal. En wat een voorrecht voor jou om
    dit te kunnen en mogen doen.
    Geniet de komende week met Ad en Dian samen van jouw mooi land.

    Adri

  • 05 April 2017 - 21:33

    Jos:

    Hoi Diede,
    Mooie verhalen om te lezen.
    Veel plezier nog.

    Gr Jos, Angelina, Luca en Dani

  • 05 April 2017 - 21:45

    Annet Quik:

    hoi Diede. Wat een verhaal weer. Hier heb je toch ook weer tijd voor vrij moeten maken. Leuk om je te volgen. Zo te lezen heb je het echt heel erg naar je zin. Je bent goed bezig met je therapietjes, en al je kennis op je cliënten uit te oefenen. Jammer als je terug bent dat dan alles weer zo strak gepland moet worden. Dat zal wel wennen zijn. Maar nu eerst nog lekker genieten met al je visites. Heel veel plezier nog.
    Groetjes uit het verre Hedel.
    xxxx

  • 06 April 2017 - 20:44

    Joek:

    Wat een verhalen, je moet wel tegen enge beestjes kunnen. Die zijn er in overvloed zoals je schrijft. Het werken lijkt me zeer waardevol en leerzaam. Fijn dat je je opgedane kennis in praktijk kunt brengen. En waardering van je cliënten is goed om te ervaren.
    Fijne vakantie alvast. Liefs Tante Joek

  • 10 April 2017 - 12:25

    Anja:

    Ha gakkerd,

    Weer heerlijk al die verhalen en belevenissen. En mooi om te lezen dat je het nog zo naar je zin hebt. Geniet nog maar lekker.
    Knuffel, Anja

  • 14 April 2017 - 19:45

    Marjo:

    Lieve DIede,

    Wat heb je weer een gezellig verhaal geschreven. Zo te lezen, doe je ontzettend goed werk. Complimenten hoor. Geniet nu maar lekker van het bezoek van Daan (en jouw ouders natuurlijk).
    Veel plezier nog.
    Dikke kus, Marjo en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 35315

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: