Weer een weekje voorbij :( - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu Weer een weekje voorbij :( - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Diede Rangelrooij - WaarBenJij.nu

Weer een weekje voorbij :(

Door: Diede

Blijf op de hoogte en volg Diede

09 Februari 2014 | Ghana, Tamale

Terwijl mijn dagen hier in Tamale inmiddels zeker beginnen te tellen gaat mijn leventje rustig verder, en word het eigenlijk steeds leuker. In het gezin voel ik me steeds meer thuis en is het hartstikke gezellig. Gezellig met de kleintjes rondrennen, kletsen met mijn zussen, Dagbanli leren van de zusjes, Dagbanli proberen te praten tegen de moeders (die me dan vervolgens lekker uit lachen), noem maar op. Vorig weekend heb ik een aantal kinderen meegenomen naar het zwembad! Ze vonden het echt geweldig! Heel mooi om te zien hoe ze daar van kunnen genieten. Soms voel ik me echt net sinterklaas hier. Als je lolly’s uit gaat delen komen meteen alle mensen van de hele omgeving naar je toen, de volwassenen hier zijn al bijna net zo blij met een lolly als de kinderen. Of als je een ananas mee naar huis neemt zijn ze ook helemaal blij! Echt prachtig om met zulke kleine dingetjes zo veel mensen blij te maken.
Afgelopen week was ik mijn zusje een keertje aan het helpen met haar Engels huiswerk, ze moest een verhaaltje lezen en een paar vragen erbij maken. De tekst ging over een man die vroeger mee is genomen naar Europa om daar als slaaf te werken. Zelf wist ze eigenlijk vrij weinig over dit, dus heb haar beetje verteld hoe dat vroeger ging. Ze was erg verbaasd! Zo gek om te merken hoeveel wij weten over vroeger en hoe weinig ze hier weten van wat er vroeger allemaal is gebeurd. Het was echt heel raar om zo met haar zo’n verhaaltje te zitten lezen, en op de een of andere manier schaam je je dan toch een beetje ofzo.

Afgelopen week ben ik ook een dagje met Loes mee geweest naar Juda Mohamma. Dit is een school voor kansarme meisjes, die door verschillende redenen geen scholing hebben gehad. Op de school leren ze goed naaien zodat ze iets kleins voor zichzelf kunnen beginnen en zo toch nog een goede toekomst hebben. Als vrijwilliger help je de meisjes hun Engels te verbeteren en leer je ze rekenen. We hebben yatzee en Halli Galli met ze gespeeld!

In het weeshuis is het soms toch nog wel erg lastig. Hoe die kinderen soms behandeld worden is gewoon echt heel naar om te zien. Afgelopen maandag schrok ik toch ook wel echt weer toen ik binnenkwam. In de ochtend maken de moeders altijd het weeshuis schoon. De kinderen zitten dan altijd of in de speelkamer of in de tv-room. Maar dit keer kwam ik aan en kwamen er al geen kinderen blij naar je toe rennen. Dus dat vond ik al wel een beetje vreemd. Dus ik liep wat verder, hadden ze alle kindjes gewoon opgesloten in een klein slaapkamertje. Ze stonden allemaal super hard te huilen, echt zo sneu om te zien! Maarja, je kunt natuurlijk niet zomaar die deur open maken en de kinderen eruit halen wat dan worden die moeders weer boos.. Dus na een tijdje zeuren of ik ze mee mocht nemen naar de tv-room mocht dat eindelijk! Niet dat ze daar de iets anders hebben gedaan dan janken, maar goed het was toch al ietsje beter! Heel gek om te bedenken dat ik nog maar 3 keertje op die plek kom, nog maar drie keer lekker met de kindjes knuffelen.. Weeeeh, ik ga ze missen!

Verder gaat nog steeds alles lekker rustig verder. Ik heb eigenlijk het gevoel dat er hier vrij weinig gebeurd. Maar soms sta ik er dan toch weer even bij stil dat dit voor mij inmiddels ‘gewone leven’ juist zo bijzonder is. Rustig naar het poepveld lopen met allemaal kinderen achter je aan, en dan op het poepveld vervolgens gezellig naast een geit je dingetje doen. Het douchen met een koude emmer. Of afgelopen vrijdag bijvoorbeeld. ’s Ochtends liepen we naar de weg om een taxi naar school te nemen. Was er net een koe z’n nek door gesneden. Het bloed druipte er nog uit, net als een paar andere ranzige vloeistoffen. Helaas mochten we geen foto’s maken..

Afgelopen week zijn er weer 10 nieuwe vrijwilligers bijgekomen! Jaaa 10 ja, echt enorm veel! Heel gek om ineens met zo veel mensen hier te zijn die je eigenlijk allemaal amper kent! Ze zijn allemaal hartstikke aardig hoor, maar het is ineens zo anders in de groep! Gisteren zijn we met een aantal weer lekker wezen stappen! Was echt weer een heerlijke avond, ga het uitgaan in Ghana ook wel missen. Al heb ik ook wel weer zin in een lekker Hollands stapavondje! Nu maar weer lekker m’n was doen, en dan zo weer door om wat bij te kleuren aan het zwembad!

Tot heel snel alweer!!!
Hele dikke kus,
Diede


  • 09 Februari 2014 - 11:17

    Marjo:

    Lieve Diede,
    Alweer een mooi verhaal met een groot cultuurverschil. Geniet nog maar van jouw kindjes want dat begint nu echt af te tellen als jij daar nog maar 3 keer hoeft te zijn.
    Veel groetjes van ons allemaal,
    Marjo en Max

  • 09 Februari 2014 - 19:22

    Dian:

    Ha schat.

    Is het die groep met Belgen die aangekomen is? Die we toen in Dordrecht hebben gezien? Dat waren voor een deel ook oudere mensen (nog niet zo oud als wij, want wij zijn al echt oud).
    Ook wel weer gezellig toch. Geniet nog maar van je laatste weekje daar en doe straks de groeten aan ome Jan.

    Mama

  • 09 Februari 2014 - 19:43

    Ad:

    Volgens mij is er met jou kleurtje niets mis. Zorg dat je nog wel herkend wordt over een paar weken op Schiphol.
    xxx ad

  • 09 Februari 2014 - 20:55

    Johanenmienclement:

    Ha Diede,

    Ja wat een toestand he met de kinderen als ze schoon maken, fijn dat jij liefde kunt geven aan de kinderen. Wat een andere cultuur he. Flink wat vrijwilligers erbij en daar moet je aan wennen, maar je hebt het nog steeds erg goed naar je zin. Geniet van de laatste weken en Ome Jan op bezoek, dat lijkt me zo bijzonder! En het zwembad is genieten wordt je iedere keer weer schoon, ook koud water ?Ha,ha
    Bedankt weer voor je mooie verhaal.
    lieve groeten van Mien en Johan xxx

  • 09 Februari 2014 - 21:51

    Jan En Yvonne:

    Lieve Diede,
    Allereerst beloof me geen Ome te noemen, maar gewoon Jan :-)
    Het is heel bijzonder eind van de week bij jou op bezoek te komen.
    Ik heb er echt heel veel zin in.
    Ben erg benieuwd naar de omgeving waar jij al die maanden inmiddels verblijft, veel meemaakt, gezien hebt, maar vooral ook naar de cultuur en de manier waarop de Ghanezen wonen, werken en leven.
    Het vorige verhaal over Daan, die een ziekenhuisje heeft laten bouwen is ook heel bijzonder.
    Ik stuur je hier nog een email over.
    Yvonne en ik vinden het heel leuk en interessant jouw verhalen te lezen over wat jij allemaal
    meemaakt.
    Wat betreft je koffer die al bijna vol zit, je moeder is al zo aardig geweest mij voor te bereiden (ze heeft het heel vriendelijk gevraagd) dat jij mij stoffen, kleding, etc meegeeft. Op de heen reis dien ik nogal veel mee te nemen (zakelijk) en ook voor jou (zuurstokken), dus terug heb ik ruimte genoeg voor jou spullen.
    Zie je vrijdag.
    Groetjes Jan en Yvonne

  • 10 Februari 2014 - 11:35

    Gonneke En Jasmijn:

    Hee Diede,

    Net weer je mooie verhaal gelezen. Bijna iedere dag kijk ik even.
    Vandaag bekeek ik weer eens de foto's van Ghana. Het roept steeds weer de mooie herinneringen op. Het voelt zo goed.
    Wat zul jij straks ook veel mooie foto's hebben waar je met heel veel plezier telkens weer naar gaat kijken. Ook wij zijn heel benieuwd natuurlijk.
    Ja en dat gedoe in het weeshuis, daar zullen wij altijd versteld van blijven staan. Maar weet dat jij deze kindjes lekker veel liefde en aandacht hebt gegeven.
    Leuk dat je bezoek krijgt. Samen even wat rond kijken en vooral dingen delen.
    Je avontuur zit er bijna op en wat heb je genoten!!
    We kijken weer uit naar je volgende verhaal.
    GENIET lekker verder. ( ook van de zuurstokken )
    Lieve groetjes





  • 11 Februari 2014 - 11:11

    Femke:

    Hoi diedeltje,

    Het is leuk om te lezen, wat en hoe jij daar alles meemaakt.
    Er zijn nog steeds veel te veel mensen in de wereld die de kleine dingen niet genoeg waarderen, daarom is het zo leuk om te lezen hoe die volwassenen en kinderen bij jouw reageren op een lolly of als je ze ergens mee naar toe neemt.
    Over een tijdje zul je weer moeten wennen aan het haastige leven hier ( warme douche, wc). Voor nu zeg ik geniet nog maar van de dingen die jij hun kunt leren, maar zeker niet onbelangrijk, geniet ook van wat zij jouw leren
    En doe onze OME JAN de groeten.

    Dikke knuffels van onze meisjes Jill en Gwenn
    En geniet nog maar even.
    Femke en Dennis

  • 14 Februari 2014 - 20:52

    Evelyn:

    He Diede,
    Leuk om je verhalen te lezen. Het is amper voor te stellen dat jij daar nog steeds bent. Voor mij ligt het alweer maanden achter me en ik ben alweer helemaal terug in het nederlandse leven. Het lijkt al zolang geleden dat we samen naar Tamale gingen. Ik ben wel een beetje jaloers hoor, als ik je verhalen lees. Ik heb er zoveel goeie herinneringen aan. Ik ben alweer bezig met plannen voor mn volgende reis.
    Ik wens je nog een hele goeie tijd en doe iedereen uit "mijn tijd" de groeten, en speciale groeten aan Bash!
    Evelyn

  • 20 Februari 2014 - 19:55

    Joek Penders:

    Wat een verhaal weer en wat zijn de mensen snel blij te maken.
    De sanitaire voorziening is dus niet alles.
    Voor ons niet voor te stellen,maar het gaat ook.
    Wat betreft de slavernij van vroeger, dat is verschrikkelijk geweest.
    Ik zou me als blank mens ook schamen omdaarover te vertellen.
    Ik wens je alvast sterkte met afscheid nemen van alles.
    Groetjes en liefs Joek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diede

In november ga ik voor 4 maanden naar Ghana om vrijwilligerswerk te doen. Via waarbenjij.nu ga ik een blog bij houden zodat iedereen die dat wil me kan volgen tijdens mijn reis. Ik ga proberen zoveel mogelijk te bloggen. Ook zodat ik mijn eigen ervaringen altijd nog terug kan lezen. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en mijn avontuur gaat beginnen!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 35314

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Stage Sri Lanka

03 November 2013 - 02 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: